Heerlijk nuchter
De concurrentie is namelijk niet mals. Gezinsbusjes zijn er in overvloed en je moet zwaar geschut in stelling brengen om noemenswaardige aantallen te draaien. Dat laatste was voor de Touran nooit een probleem. Ook in de eindfase van de voorganger wist Volkswagen veel exemplaren aan de man te brengen. Keken we daar van op? Niet echt. Met een betrouwbare naam, alledaags ontwerp en categorisch functioneel ingericht interieur wist de Touran veel gezinnen naar de showroom te lokken. Aan zo'n succesformule moet je niet gaan lopen morellen.
Er staat dan ook nog steeds een alledaags vormgegeven auto voor je neus. Het koetswerk is iets langer, breder en lager geworden. En de metaalpers stanst vanaf nu meer hoeken en vouwen in het plaatwerk. Van een expressieve designexplosie om het busje krampachtig hipper te maken - zoals bij de Renault Scenic of BMW 2 Serie Gran Tourer - is geen sprake. Evenmin probeert de Touran zich als stoere crossover voor te doen. Nee, de Touran is trots om een MPV te zijn en verloochent zijn lotsbestemming niet. Alleen de rebelse Vallelunga velgen passen daar niet echt bij. Verder is de Touran een heerlijk nuchter en hoekig ding met één speerpunt: ruimte.