Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design

Pawel Piotrowski - 24 januari 2016

Nieuw designtijdperk

Met de XC90 heeft Volvo qua design een volledig nieuwe weg ingeslagen. Een op zichzelf staande beleving is het opgeruimde interieur dat met cleane oppervlakken, een prachtige materiaalkeuze en sublieme afwerking weet te fascineren. Optioneel zijn alle interieurpanelen zelfs met leder bekleed. Centraal in het dashboard ligt een groot aanraakscherm waarmee alle functies zich laten bedienen. De menustructuur zou doorzichtiger mogen zijn, maar na een korte gewenningsperiode weet je de belangrijkste functies in een handomdraai te vinden. Een hoogtepunt is het Bowers & Wilkins audiosysteem met digitale 12 kanalen versterker, 19 luidsprekers en 1400 watt. De genialiteit zit in de simpliciteit van het systeem. Voor de geluidsbeleving heb je slechts twee keuzes: 'studio' of 'concert hall'. Geen overdreven poespas of effectbejag dus, maar een sprankelend helder en krachtig geluid dat zijn weerga niet kent.

Tot slot nog een aantal praktische zaken. Het ruimteaanbod van de Volvo XC90 is zoals je dat van een full size SUV mag verwachten. Op alle reguliere zitplaatsen is voldoende bewegingsruimte. Wees er wel op bedacht dat de stoelen van de R-design een sportievere snit en een hardere zitting hebben. Tijdens de testperiode viel dit niet bij iedereen in de smaak. De bagageruimte is met 671 liter voldoende ruim bemeten om een derde zitrij te huisvesten. Het duurt even voordat je daar plaatsgenomen hebt, maar zelfs daar zit je relatief aangenaam gedurende kortere ritten.

Een domper is de verwaarloosde afwerking van de afdekhoes en laadvloerbodem. De hoes schiet soms onbedoeld los, terwijl de laadvloer er losjes bijligt en tijdens het rijden voor storende rammels zorgt. Het is volgens Volvo de bedoeling om daaronder de laadkabels op te bergen, maar echt gemakkelijk gaat dat niet: met een hand moet je de laadvloer omhoog houden, terwijl je met je andere hand vier meter aan kabel naar binnen moet hengelen. Bij zo'n luxueuze auto die van alle gemakken is voorzien had dat beter doordacht kunnen en moeten zijn. In dagelijkse omstandigheden zul je eerder geneigd zijn om de kabel er los in te smijten.

407 pk
640 Nm
230 km/h
5,9 s
7,1 (2.5) l/100km
49 g/km
A
22%
€ 68.995
€ 97.390
€ 1.785 / maand
€ 0 / kwartaal
  • NIO EL7 100 kWh

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Lexus RX 450h F-Sport

  • 2019 - Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • 2006 - Volvo XC90 2.5T Summum