Duidelijke missie
De Astra gelooft zelf heilig in zijn missie, want hoewel we bij het vorige model over het design al niet te klagen hadden, is de nieuwe Astra nóg strakker vormgegeven. Toegegeven: we praten dan wel over de Astra Innovation, die standaard is voorzien van 'Bi-Color' 18 inch wielen, waarmee de auto goed voor de dag komt. Vooral het zwart glanzende vlak achter de C-stijl valt op, hierin komt de chromen daklijst mooi uit. De strakke snoet wordt mede gevormd door de fraaie IntelliLux koplampen met matrixverlichting, die de lichtbundel aanpassen aan het type weg en het overige verkeer.
In de praktijk werkt dit keurig, de camera achter de binnenspiegel registreert de belijning en andere verkeersdeelnemers en aan de hand hiervan worden kleine LED-lampen aan- of uitgezet. Met de ingeschakelde grootlichtassistent kan dit wel leiden tot een wat onrustig verspringen van de bundel, maar verder werkt het systeem feilloos. En hoe zelfverzekerd de uitstraling van de Astra ook is, er zijn wel wat kritiekpunten te noemen. Zo valt de grote tankklep op aan de rechterzijde van de auto en is het jammer dat de Shark Fin niet in de kleur van de lak is gespoten. Toch zet Opel met de nieuwe Astra een stijlvolle auto met een erg mooi lijnenspel neer.
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+
2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo
2012 - Opel Astra GTC OPC
2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport
2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo
2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
2006 - Opel Astra 1.4 Edition
2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo