Het interieur
In het interieur is duidelijk te zien dat je met een S-line te maken hebt. Het staat op de rugleuning van de stoelen, op het stuur en op alle dorpels. Echt bescheiden is deze uitvoering dus niet te noemen. Gelukkig is bescheidenheid hier ook niet op zijn plaats. Zo zijn de stoelen echt heerlijk: half stof en half leer, hoge wagen en een stevige zitting. Ze bieden én een goede steun én veel comfort. Ook het leren driespaaks stuur voelt geweldig aan, evenals de versnellingspook. Afgezien van deze elementen is het interieur eigenlijk weinig bijzonder. Het ziet er netjes en verzorgd uit, goed afgewerkt en ergonomisch goed in orde, maar echt mooi of spannend ziet het er niet uit.
Op de voorstoelen is de interieurruimte heel behoorlijk. Er is genoeg ruimte voor de benen en ook in de breedte is het niet krap. Je zult niet snel met je hoofd tegen het dak schuren, maar erg hoog zit het dak niet. Dit is mede het gevolg van het open dakje, dat onder de naam ‘Open Sky System’ in de optielijst staat. Het Open Sky System bestaat eigenlijk uit twee zaken: een schuif-/kanteldak boven de voorstoelen en een dakraampje boven de achterbank. Op die achterbank ondervind je ook last van het lage dak, voor volwassenen is daar gewoon geen hoofdruimte. Dat is erg jammer, want de beenruimte is - onder andere vanwege de uitsparingen in de voorstoelen – wél voldoende voor gemiddelde volwassenen. Hoewel het er goed uitziet, zowel van buiten de auto als van binnen, is het open dak een afrader: het kost bijna €2.200, neemt veel hoofdruimte in beslag en het dakje gaat niet eens helemaal open, zodat je er amper profijt van hebt.
Achter de achterbank is 370 liter aan bagage te verstouwen. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar en als je beide delen horizontaal legt, dan ontstaat er een ruimte van 1.100 liter. De eerste waarde is - ten opzichte van de concurrentie - heel netjes, maar de ruimte met platte achterbank valt een beetje tegen: de meeste concurrenten komen tot meer dan 1.300 liter. Een groot voordeel van de bagageruimte van de A3 is dat hij goed toegankelijk is en bovendien een praktische vorm heeft. De ruimte is dus goed te benutten.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction