Autobahn-experience
De handbak schakelt trefzeker op en terug, alleen de versnelling in de achteruit zetten vraagt wat gewenning. De vierwielaandrijving is niet standaard ingeschakeld. De auto is, net als de Skoda en Golf 4motion, voorzien van de Haldex-koppeling die het vermogen zodra dat nodig is ook naar de achterwielen stuurt. Dit is goed te merken als je van een droge ondergrond overgaat naar een natte weg. Zo kwamen we in een fikse regenbui terecht op de Autobahn, waarbij de weg iets afliep na het passeren van wegwerkzaamheden. Een gedeelte van de tijdelijke weg - met discutabel asfalt - kwam onder water te staan, waardoor je veel automobilisten zag zoeken naar grip. De Leon bleef onverstoorbaar doorrijden en er werd nog geen trilling in het stuur gevoeld.
Uiteraard moest het asfalt ook even afgewisseld worden voor wat ruiger terrein, tenslotte schreeuwt het uiterlijk daar om. We zijn niet door beekjes gereden en over boomstammen gesprongen, maar tijdens het wegrijden van een modderige helling is gelijk de inschakeling van het 4DRIVE-systeem merkbaar. Er treedt zelfs op modderige wegen niet snel onderstuur op. Dit biedt perspectief voor mensen die graag op wintersport gaan, want de auto zal dan ongetwijfeld zijn mannetje staan. Dit alles heeft wel een keerzijde, want het testverbruik kwam bijna twee keer zo hoog uit als de fabrieksopgave. Daar moet de kanttekening bijgeplaatst worden dat er behoorlijk wat Autobahnkilometers tussen zitten en zolang je geen file of wegwerkzaamheden hebt, valt daar nog steeds behoorlijk door te rijden.
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance