Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

Pawel Piotrowski - 17 oktober 2015

In lijn met het prijskaartje

Vallen de wijzigingen aan de buitenzijde nog vrij bescheiden uit, het interieur heeft duidelijk een grote stap voorwaarts gemaakt. Vooral het nieuwe dashboard past qua materiaalkeuze, afwerking en ergonomie beter bij het bijbehorende prijskaartje. De kolossale middenconsole uit de voorganger heeft plaats gemaakt voor een slanker en behoudender vormgegeven exemplaar. Daarbij is het aantal losse knoppen gereduceerd en het aanraakscherm van het infotainmentsysteem vergroot. De algehele bedieningsstructuur is versimpeld, terwijl het aantal functies flink is uitgebreid. Zo leest het MirrorLink-systeem tijdens het rijden nu ook in vloeiend Nederlands binnenkomende sms'jes voor. En wie in het bezit van een smartphone is, kan online gaan en naar internetradio luisteren. Helemaal bij de tijd, deze Subaru. Des te vreemder is het dat verkeersinformatie nog wel via een achterhaalde TMC-verbinding binnenkomt.

Met het royale ruimteaanbod voor bestuurder, passagiers en bagage wist de Outback zich altijd al positief te onderscheiden. Ook de nieuwe generatie eert deze traditie. Voorin is de been- en schouderruimte op het niveau van een E-segmenter en ook achterin hebben lange medemensen weinig te klagen. Goed, het is geen Skoda Superb, maar klemzitten doe je nergens. De stoelen zijn van het type Zweeds: lekker groot, zacht gevoerd en uitstekend verstelbaar. Ook achterin is de rugleuning in meerdere stappen vast te zetten. Zo kan iedereen zijn favoriete zitpositie vinden en in comfort naar de eindbestemming reizen. Met een inhoud van 559 liter is de bagageruimte niet buitengewoon groot voor dit segment, maar voor een Japanner uiterst zorgvuldig afgewerkt. Los van de dubbele laadvloer beschikt de Outback over een handig ontgrendelmechanisme van de achterbankleuning, volledig vlakke laadvloer en veel praktische details. Daarbij opent en sluit de achterklep af-fabriek per knopdruk elektrisch. Een Mercedes-Benz E-Klasse Estate, toch wel toonaangevend, zit wat dat betreft niet beter in elkaar.

175 pk
235 Nm
198 km/h
10,2 s
7,7 (7) l/100km
161 g/km
D
22%
€ 38.995
€ 43.495
€ 797 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2013 - Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD

  • 2011 - Subaru Outback 2.5i Luxury