Het rijden
Maakt de S-Max zijn uiterlijk wat betreft rijeigenschappen waar? Daar kan ik alleen maar volmondig ja op zeggen. Je hebt totaal niet het gevoel met een “busje” op weg te zijn. Hij helt weinig over in de bocht, vering en demping zijn stevig maar aan voor- en achterzijde goed met elkaar in balans en het comfort staat toch nog op een vrij hoog niveau. De bekrachtiging is lekker op de achtergrond gehouden waardoor de auto wat zwaar en heel direct stuurt en schakelen gaat van een leien dakje. De enige opmerking die gemaakt zou kunnen worden is dat het rempedaal bij erg stevig doorremmen (als het ABS erin komt) ver doorzakt en dat het aangrijppunt van de koppeling nog wat beter herkenbaar zou mogen zijn. Maar voor de rest zit het met de rijdynamiek wel snor bij deze wagen, hij is tenslotte toch 4 meter 76 lang. Vooral als je schuin achterover kijkt zie je de grote lap auto achter je, maar in gewone situaties heb je er helemaal geen last van. Goed gedaan, Ford!
Je zou denken dat de 2.0-liter zestienklepper, die ook in de Focus en Mondeo hangt in de 1.505 kilogram zware S-Max nauwelijks voldoet, maar schijn bedriegt. Door de korte overbrengingen van de versnellingsbak klimt de motor makkelijk in de toeren. In Nederlandse omgeving (vlakke wegen) en niet al te veel belading komt de S-Max lekker vooruit. Wellicht is dat meer een subjectief gevoel, want de uitlaat laat een lekkere snerp horen die ook in het interieur waar te nemen is. Bij 120 kilometer per uur maakt de motor zo’n 300 toeren meer dan bij vergelijkbare wagens, wat een gevolg is van de kortere versnellingsbakverhoudingen, maar doordat het geluidsniveau op constante snelheid prettig laag is heb ik mij daar niet aan gestoord, al zou een zesde versnelling altijd welkom zijn. Het is Ford te prijzen dat voor deze setting is gekozen, bij langer gekozen versnellingen zouden de prestaties waarschijnlijk tot een minpunt uitgroeien. Nu is misschien het verbruik wat hoger, maar de S-Max 2.0i-16V krijgt door Den Haag toch een B-label opgeplakt. Maar als het rijgedrag van de bestuurder gevoed wordt door de bijna verslavende snerp in de uitlaat is het opgegeven verbruik van 1 op 12,1 niet haalbaar, denk dan eerder aan 1 op 9,5 à 10. Overigens laat de auto zich ook lager in de toeren soepel berijden, dus ook rustiger ingesteld rijders zullen plezier kunnen beleven aan deze auto.