BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

- 28 september 2015

Teleurstelling

De belangrijkste vernieuwing is onderhuids doorgevoerd bij de 116d. Vanaf nu ligt er namelijk een driecilinder turbodiesel onder de motorkap. Zo'n motor is een prettige manier om de gemiddelde CO2 uitstoot van het motorengamma te compenseren, want de eisen op dit gebied worden steeds strenger. Maar zorgt de motor ook voor een glimlach op het gezicht van de berijder? Niet echt, want er zitten nog wat haken en ogen aan de driepitter. 

Gelijk na het starten gaat er een diepe trilling door de auto heen, die ook tijdens het rijden aanwezig blijft. Dit zorgt voor bijgeluiden en daarop volgende irritatie. Terwijl de vervangen tweeliter diesel met hetzelfde vermogen een behoorlijk krachtige indruk achterliet, is daar bij de nieuwe motor niet direct sprake van. In eerste instantie pakt de auto goed op, van een turbo lag is geen sprake. Vervolgens moet er een behoorlijk aantal toeren worden gemaakt om de snelheid erin te houden. Zowel de stuurinrichting als de feedback door het onderstel is erg communicatief, terwijl de vering op de lange ritten behoorlijk comfortabel overkomt. Door de Sport-knop naar boven in te drukken, reageert de auto iets feller op gascommando's, maar voor sportief accelereren blijf je toch aangewezen op de potentere broers van de 116d. 

De auto blijft een behoorlijk eigen karakter houden en qua bediening voel je je al gauw thuis in de 1 Serie. Het is jammer dat de motor aan dat gevoel enige afbreuk doet, maar de andere kant is wel dat de auto een keurig testverbruik realiseert. Met net geen 1 op 20 tijdens een afwisselende testcyclus is de auto behoorlijk zuinig te noemen, BMW belooft zelfs 1 op 27. De 116d EDE heeft dan ook enkele aanpassingen ondergaan om nog zuiniger te functioneren. Zo wordt de energie die bij het remmen vrijkomt opgeslagen en zijn de overbrengingen van de handbak wat langer gemaakt.

115 pk
270 Nm
195 km/h
10,4 s
5,2 (3.7) l/100km
89 g/km
C
22%
€ 28.772
€ 39.890
€ 731 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • Lexus CT 200h Luxury Line

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • Volkswagen Golf GTE

  • Volkswagen e-Golf

  • Infiniti Q30 1.5d Premium Tech

  • Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • 2020 - BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • 2012 - BMW 1 Serie 114i Business +

  • 2011 - BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2008 - BMW 1 Serie Cabrio 125i High Executive

  • 2008 - BMW 1 Serie Coupé 123d High Executive

  • 2007 - BMW 1 Serie 118i High Executive