Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

- 30 augustus 2015

Twee gezichten

De motor van de Cupra 280 zit in een iets minder opgefokte versie ook in de Volkswagen Golf GTI, de sportieve wagen die bij uitstek bekend staat om zijn alledaagse bruikbaarheid. Die karaktereigenschap heeft deze sportieveling ook. Sterker, bij rustig rijgedrag zou je hem zomaar kunnen verwarren met de half zo sterke TSI. De auto laat zich relaxt rijden en het motorgeluid is bijbehorend tam. Geef je de DSG-pook een klein rukje naar je toe, dan schakelt de automaat direct een tandje terug en begint in de sportstand al iets uitdagender te klinken. Dat wordt nog een graadje erger als je de auto via een knop op de middenconsole in de Cupra-stand zet. Maar het mooiste is vervolgens toch de verbluffende snelheid waarmee de praktische estate van zijn plek vliegt als je volgas geeft. Onder goede condities zoekt hij heel even naar tractie om er vervolgens als een speer vandoor te gaan. Met het geluid dat dan in de rondte schalt, worden alle gezichten in de omgeving jouw kant op gedraaid. Voor de bestuurder is het puur genieten. Hetzelfde effect is trouwens ook prima in de D-stand te bereiken, alleen is de aanloop dan iets minder opzwepend.

Wanneer het wegdek wat minder goed is, of vocht of zelfs regen het wegdek bedekken, kent de Cupra behoorlijk wat moeilijkheden om zijn vermogen via de voorwielen op de weg te krijgen. Dat is enerzijds niet heel verwonderlijk, maar het kan ook tricky worden en in ons land hebben we natuurlijk nog weleens met die omstandigheden te maken. Die grip zit hem trouwens puur op het vermogen vast, want in het bochtenwerk kan de ST meer handelen dan ieder huisvader ooit zal vragen van zijn stationwagon. In de Cupra-stand voegt Seat extra prestaties en plezier toe met een sportievere afstelling van het onderstel, de stuurinrichting en het differentieel. Het mooie is dat deze settings via het Cupra Drive Profile individueel ingesteld kunnen worden, bijvoorbeeld voor het geval je qua onderstel comfort wil, maar wel van wat meer weerstand in het stuur houdt.

280 pk
350 Nm
250 km/h
6,0 s
9,0 (6.6) l/100km
154 g/km
E
22%
€ 38.450
€ 45.010
€ 825 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • 2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

  • 2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • 2018 - Seat Leon Cupra R

  • 2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

  • 2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • 2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

  • 2010 - Seat Leon Cupra R

  • 2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • 2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance