In de middenmoot
Ook het interieur is weer helemaal up-to-date. Achter het stuur zijn digitale tellers te vinden, die erg duidelijk af te lezen zijn. Eveneens is er informatie van de navigatie en media op terug te vinden en zijn de geactiveerde veiligheidssystemen zichtbaar. De knoppen van de klimaatregeling zijn vereenvoudigd, waardoor het dashboard een cleane uitstraling heeft gekregen. Bijna alle functies zijn te regelen via het snel reagerende touch screen en de spraakbesturing, die ook erg fijn werkt. De overige instellingen kunnen via de knoppen aan het stuur worden gedaan. Dat stuur zelf had wel wat dikker mogen zijn, maar het is wel erg goed in te stellen op de bestuurder. De testauto is zelfs voorzien van een elektrisch instelbare stuurkolom met een geheugenfunctie (à 300 euro), wat uniek is in deze klasse. De stoelen profiteren van dezelfde memorytechniek en zitten bovendien bijzonder comfortabel. Ook op langere stukken blijft de ondersteuning en in bochten word je goed op je plek gehouden.
De gebruikte materialen in het dashboard, middenconsole en de knoppen aan het plafond stellen wel een beetje teleur. Het kunststof is hier en daar erg hard en krasgevoelig. De algemene indruk is zeker niet slecht, maar een concurrent als de Volkwagen Passat is voorzien van degelijkere materialen. Ook qua ruimte kan de Mondeo niet iedereen overtreffen, maar de achterpassagiers komen niets te kort. Overigens ook qua veiligheid niet, want de Mondeo is de enige D-segmenter met airbags in de gordels. Ook aan opbergvakjes is gedacht, hoewel daar de kanttekening bij is te plaatsen dat het grote vak in de middenconsole open zijkanten heeft, waar opgeborgen spullen uit kunnen vallen. De kofferbak valt in de middenmoot van het segment. Ruimte is er genoeg en de bagage is ook gemakkelijk op te bergen door de brede opening en de lage tildrempel.
Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure
Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
Audi A4 40 TFSI
Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens
Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6
Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium
Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight
Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium
2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium
2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium
2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum