Opel Adam 1.0 Turbo Rocks

- 7 mei 2015

Geen verlangen naar meer

Wat bij de 'gewone' Adam als enigszins negatief ervaren werd, is dat er geen modern turboblokje leverbaar was. Dat is bij de introductie van de Adam Rocks goed gemaakt. Een éénliter driecilinder blok is leverbaar met zowel 90 als 115 pk. Gek genoeg leveren beide motorvarianten hetzelfde koppel van 166 Nm bij 1.800 toeren. Ook levert de 90 pk zijn maximum vermogen een stuk eerder, bij 3.700 toeren per minuut. In de praktijk is de lichtste variant een erg prettige metgezel. Nooit heb je het verlangen naar meer vermogen. Volgens de fabrieksopgave moet de auto in 13,9 seconden naar de 100 accelereren, maar voor het gevoel gaat dit een stuk rapper. Dit komt onder andere door de fijn schakelende zesbak. De eerste versnelling is wat lang, maar in stadsverkeer is dat eigenlijk wel fijn. Standaard staat de auto in de 'eco-stand', waarbij je bij het gas geven het gevoel hebt dat er een spons onder het gaspedaal ligt. Hierdoor rij je zuiniger, maar voelt het wat kunstmatig aan. Toch is de auto ruim snel genoeg. Schakel je de milieuvriendelijke stand uit, dan is de auto bovengemiddeld rap in het dagelijks verkeer. Bij het accelereren en ook op cruisesnelheid merk je niet dat je onderweg bent met een driecilinderblokje. Trillingen zijn er niet en ook de typische brom blijft achterwege.

90 pk
166 Nm
178 km/h
13,9 s
7,7 (4.9) l/100km
112 g/km
C
22%
€ 17.995
€ 21.955
€ 403 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2013 - Opel Adam 1.4 Jam