Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

- 24 april 2015

Automatisch goed

Wil je een grote middenklasser leasen én 20% bijtelling, dan is de keuze beperkt. Toch bieden beide concurrenten van Audi varianten in die categorie. Audi's A6 is leverbaar met 20% bijtelling in combinatie met de 2.0 TDI in verschillende varianten. Het begint bij een 150 pk sterke versie, waarbij zelfs de instapper is voorzien van een automatische versnellingsbak. Wil je meer vermogen, dan is er ook een 190 pk versie van dezelfde motor. Helaas is de A6 in deze bijtellingscategorie enkel leverbaar als Limousine. De Avant stoot net teveel grammen CO2 uit. Wij reden de zwakste van de twee uitvoeringen en waren positief verrast. Omdat we de afgelopen jaren verwend zijn met steeds krachtigere motoren, lijkt 150 pk niet overbemeten voor een auto als deze. Toch weet hij - dankzij het koppel van 350 Nm koppel dat beschikbaar is vanaf 1.500 toeren per minuut - wel raad met de ruim 1.600 kilogram zware auto. De standaardsprint is voltooid binnen 10 seconden en ook voor de topsnelheid van 214 kilometer per uur hoeft hij zich niet te schamen. Meer vermogen heb je in de praktijk niet nodig. Beroer je het gaspedaal niet al te bruusk, dan is nauwelijks merkbaar dat je met een viercilinder diesel onderweg bent. Zeker op cruisesnelheid is het aangenaam stil. Het nagelen van de VAG-diesels lijkt tot het verleden te behoren. Daarbij is eenvoudig zuinig te rijden. Op een lange rit, waarbij een combinatie van snelwegen, buitenwegen en stadsverkeer is gereden, toonde de boordcomputer een verbruik van 4 liter per 100 kilometer. Na de testperiode was het gemiddeld verbruik 5,6 l / 100 km. Hoewel deze waarde een stuk boven de fabrieksopgave ligt, is het toch erg netjes voor een auto als deze.

150 pk
350 Nm
214 km/h
9,6 s
5,6 (4.2) l/100km
110 g/km
B
22%
€ 46.490
€ 57.666
€ 1.057 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • Infiniti Q70 2.2d Performance+

  • Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

  • Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • 2019 - Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport

  • 2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2011 - Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2006 - Audi A6 2.4 MT Proline