Uitgedund motorenpalet
Kia Nederland heeft de facelift direct aangegrepen om het motorenaanbod in ons land uit te dunnen. Zo is de sterkere 1.4 CVVT met 109pk en handbak uit de prijslijst verdwenen. Je kunt 'm alleen nog maar als automaat bestellen. Op dieselgebied is de 1.4 CRDI compleet geschrapt. Zodoende blijven er slechts twee motoren over: de door ons gereden atmosferische 1.2 CVVT benzinemotor met 85pk en 121Nm en een driecilinder diesel met 75pk en 170Nm. In de praktijk volstaat de 1.2 CVVT ruimschoots om de Rio vlot voort te bewegen. Het is geen strepentrekker, maar je hebt ook niet de indruk iets tekort te komen. Wel is het zo dat het atmosferische blokje met name bij lage toerentallen weinig koppel levert. Dat uit zich vooral bij het wegrijden uit stilstand, waar je met veel fingerspitzengefühl het gas- en koppelingspedaal moet bedienen om de motor niet af te laten slaan. Met een modern turboblokje heb je dat probleem niet. En hoewel Kia binnenkort een nieuw 1.0 T-GDI blok lanceert, zal deze nieuwe motor hoogstwaarschijnlijk aan de Rio voorbijgaan. Volgens de importeur is het weggedrag van de vernieuwde Rio geoptimaliseerd, maar naast de directere besturing konden we weinig verschillen opmerken. Het onderstel van de Rio is nog steeds vooral op comfort gericht, sportieve aspiraties konden we tijdens de korte testrit niet ontdekken.
Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge
Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate
Hyundai i20 1.2HP i-Motion
Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge
Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate
Fiat Punto TwinAir Easy
Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet High Executive
Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
Mazda 2 1.5 90 pk GT-M