Kromme NEDC-testcyclus
Tijdens iedere kilometer voel je de expertise die in de aandrijflijn zit. En toch mist er iets. Lexus liep jarenlang voorop wat hybridetechniek betreft, maar lijkt nu achterop te raken. Inmiddels zijn veel autofabrikanten bezig hun auto's te elektrificeren. Daarbij maken ze gebruik van kleinere en lichtere lithium-ion accu's en plug-in techniek waarmee deze op het lichtnet aangesloten en opgeladen kunnen worden. Met de NX300h kan dat nog niet. Bovendien is de actieradius in de EV-modus beperkt tot enkele kilometers. Dat maakt de NX300h in de praktijk niet direct onzuiniger, maar in de NEDC-test behaald de Lexus bij lange na niet de utopische resultaten van 'stekkerhybrides'. Daardoor valt de NX300h gewoon in de 25% bijtellingscategorie. Strikt genomen is dat geen fout van Lexus, maar het gevolg van kromme regelgeving rondom de NEDC-testcyclus waarbij plug-in hybrides te positief uit de test komen. En zo kan het dat een Mitsubishi Outlander PHEV 7% bijtelling geniet, maar met een praktijkverbruik van 8,1 l/100km een stuk onzuiniger dan de Lexus NX300h is, die in onze test zonder inspanning een testverbruik van 6,9 l/100km behaalde. Bij een meer anticiperende rijstijl liet de boardcomputer soms een vijf voor de komma zien.
Dat is natuurlijk enorm zuur voor Lexus. De Japanners passen geavanceerde technologie toe om het milieu te sparen, maar worden alsnog bestraft. Dat zorgt voor indirecte marktmanipulatie en voelt onrechtvaardig. Zonde, want de NX300h verdient dit absoluut niet. De Lexus is niet alleen duurzaam voor het milieu, maar bezorgt de bestuurder dankzij een goed gebalanceerd onderstel en betrokken rijgedrag ook een glimlach op het gezicht. In vergelijking met de grotere RX450h is de nieuwe NX meer op de Europese smaak afgestemd. In de Sport en Sport+ rijmodus is de besturing messcherp en reageert de grote SUV dankzij het direct beschikbare koppel bliksemsnel op gascommando's. Het is opvallend hoe voorspelbaar en veilig het weggedrag van de NX300h is. Ondanks het zware accupakket gaat de Lexus relatief vlak en neutraal de bocht om. Het enige dat beter kan is de overgang van een rustige naar een meer dynamische rijstijl. Dat gaat nog wat abrupt, waardoor het vaak alles of niets is.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition