I'm blue
Al vanaf de eerste sportieve Golf is de auto subtiel onderscheidend ten opzichte van zijn zwakker gemotoriseerde broertjes. De GTI wordt tegenwoordig vooral gekenmerkt door een rode bies in de grille en koplampen, anders gemodelleerde bumpers, een uitlaatpijp aan beide kanten van de achterbumper en wat GTI-badges. Blauw staat bij Volkswagen voor 'zuinig' en in de basis is daarom alles wat rood is bij de GTI, bij de GTE blauw gekleurd. Dit beperkt zich niet alleen tot de bies op de neus, maar ook de badges en zelfs de remklauwen hebben een blauwe kleur gekregen. Ook de GTE heeft wat dikkere bumpers gekregen, maar aan de voorzijde heeft deze meer overeenkomsten met de volledig elektrische e-Golf. De C-vormige LED-dagrijverlichting - die ook op de e-UP te vinden is - maakt de auto herkenbaar als (semi-)elektrisch aangedreven. Aan de achterzijde prijken twee uitlaatpijpen, maar in dit geval enkel aan de linkerzijde. De GTE ligt wat dichter bij het asfalt dan de gemiddelde Golf. Daarbij worden de wielkasten fraai opgevuld door - de optionele - 18 inch lichtmetalen velgen. Het totaalplaatje wordt afgemaakt door volledige LED-verlichting. Niet alleen de dagrijverlichting bevat deze lampjes, maar ook de koplampen en achterlichten.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI