Smartphone-vriendelijk
Van binnen is de kleurstelling van het exterieur doorgezet. In de basis is het interieur zwart, maar de verschillende bedieningsorganen en allerlei details zijn in het wit uitgevoerd. Door het gebruik van zwart stof en glimmend wit kunststof, doet het dashboard fris en behoorlijk 'premium' aan. Helaas is de middenconsole van een wat minder hoogwaardig materiaal gemaakt en is ook bespaard op het materiaal op de deuren. De bijzondere vorm van de deurbekleding maakt nog wel iets goed. Ondanks de compacte buitenmaten zit je ruim genoeg. Voorin zitten twee volwassenen - op ietwat te kleine stoelen - als in een segment hoger. Dit komt vooral door het ruimtegevoel in de breedte. Bij compacte auto's zit je al snel met de schouders tegen elkaar, maar dat is in de Smart niet zo. Achterin zitten volwassenen al snel klem tussen de voorstoelen en de achterbank. Voor twee kleine kinderen is wel plek genoeg. Het verschil met de meeste compacte autootjes is dat de motor voorin is geplaatst. Smart en Renault kozen ervoor om die op de achteras te plaatsen. Toch heeft deze keuze niet geleid tot een onbruikbaar kleine bagageruimte. Met 185 liter inhoud heeft de Smart meer plek voor de boodschappen dan een Aygo, maar 15 liter minder dan een Picanto. Klap de achterbank volledig neer, dan ontstaat er plek voor bijna duizend liter , een waarde die veel van zijn concurrenten niet halen.
Veel auto's maken tegenwoordig - met wisselend succes - gebruik van systemen die contact maken met een smartphone. Meestal is de samenwerking tussen de telefoon en de auto niet goed en heb je niet de beschikking over zaken als navigatie. De Smart is een uitzondering. Alvorens je gebruik kan maken van de connectie, download je een applicatie op de smartphone. Daarna zet je de telefoon in de houder midden op het dashboard en hij maakt direct contact met de auto. Navigatie en informatie over de gereden kilometers - inclusief een rijhulp om zuiniger te rijden - gaat via deze app. Ook muziek kan eenvoudig afgespeeld worden. Dit klinkt zeker voor een auto als deze verrassend goed. Voor een lage meerprijs bestel je een JBL-geluidsysteem - dus altijd doen - met zelfs een basbox in de kofferruimte. 'Onze' Smart is voorzien van een stoffen schuifdak. Door het slechte weer hebben we niet open kunnen rijden helaas, want bij de Peugeot 108 hebben we daar plezier van gehad. Overigens is het dakje goed geïsoleerd en merk je nooit dat het stof is in plaats van staal.