Mini-Cayenne
SUV's hebben in het algemeen - door het hogere zwaartepunt en de extra mee te zeulen kilo's - een weinig aansprekend weggedrag. Ook bij sportiever ingestelde auto's in dat segment voel je overduidelijk dat de auto hoger op z'n pootjes staat. Zo niet bij de Renegade. Enkel bij een flinke zijwind moet je corrigeren, maar daar blijft het dan bij. Via het dikke stuur gaat de besturing direct en met veel gevoel. Niet alleen volgen de wielen de commando's die je geeft direct op, de feedback vanaf de voorwielen is bovengemiddeld. Qua weg- en stuurgedrag doet de auto enigszins denken aan de Cayenne: strak en met veel gevoel. Op wat slechter wegdek dribbelt de auto wat. Reden hiervoor is de straffe vering maar ook de 18 inch velgen zijn hier debet aan. Standaard staat de auto op 16 inch. Hierdoor zal de Renegade wat comfortabeler zijn, maar het oog wil ook wat. Door de verregaande samenwerking met Fiat kan de Renegade gebruik maken van fijne motoren uit de schappen van de Italianen. De 'onze' is voorzien van een tweeliter MultiJet dieselmotor met 140 pk en liefst 350 Nm koppel. Voor een auto van net 1.400 kilogram is dit een prima waarde. Daardoor kun je schakellui rijden. Zet de lekker schakelende handbak bij '60' in de zesde versnelling en de auto trekt zonder morren door tot illegale snelheden. Alleen bij acceleratie hoor je de motor nagelen, maar op constante snelheid blijft het bij windgeruis van de banden en de grote spiegels. Ondanks de dikke motor en verscheidene ritjes met ingeschakelde vierwielaandrijving, haalden we een testverbruik van 7,4 liter per 100 kilometer. Hoewel ver van de fabrieksopgave van 5,1 l / 100 km, lijkt ons die waarde met wat moeite wel dicht te benaderen. In combinatie met de tweeliter dieselmotor is vierwielaandrijving standaard. Wil je wel dieselen maar enkel voorwielaandrijving, dan levert Jeep de 1.6 MultiJet. Met 120 pk op de wielen is dat nog steeds niet behelpen.