BMW 2 Serie Active Tourer 218i High Executive

- 16 november 2014

Twee werelden

Het MPV-segment mag dan onontgonnen terrein zijn voor BMW, over praktische handigheidjes maak je de Duitsers niets wijs. Nu kijken we van tassenhaakjes in en een extra bak onder de bagageruimte al niet meer op, maar een optie als de neerklapbare passagiersstoel - handig als je vaak lange spullen vervoert - laat toch zien dat BMW de kunst van het MPV's bouwen aardig in de vingers heeft. Voor die neerklapbare stoel moet je wel bereid zijn de elektrische verstelbare bijrijdersstoel en de sportstoelen op te offeren. Vooral dat laatste is jammer, want ondanks de voorwielaandrijving en het hogere zwaartepunt stuurt de Active Tourer direct en dynamisch. In bochten blijft de auto mooi op koers en overhellen doet 'ie nauwelijks. Daarbij biedt 'ie gelukkig ook het nodige comfort. Het beste van twee werelden dus? Nou, niet helemaal, want de 17 inch wielen zorgen dat je korte oneffenheden en drempels soms net even wat bewuster meekrijgt dan je eigenlijk zou willen.

Van het rijgedrag heeft BMW in ieder geval duidelijk werk gemaakt en ook de geblazen driecilinder 1.5 staat z'n mannetje in de 218i. Ondanks de lange overbrengingen van de strak schakelende zesbak pakt het blok - dat ook in de Mini Cooper ligt - al bij lage toeren zonder horten en stoten op. Helemaal onderin voelt de motor nog wel wat loom aan, maar vanaf zo'n 1.800 rpm komt er leven in de brouwerij, zeker wanneer de rijschakelaar in de sportieve stand staat. Het sprintje naar de '100' voltrekt de 218i keurig binnen tien tellen, waarbij op de achtergrond een levendig roffeltje te horen is. Eenmaal op snelheid verdwijnt dat en werkt de 136 pk sterke driepitter in een voorbeeldige stilte. Qua verbruik zet de 218i geen nieuwe maatstaven. BMW belooft een verbruik van 1 op 20,4 (waarmee de 218i, net als de 216d en 218d, voorlopig goed is voor 20% bijtelling), maar wij haalden bij een rustige rijstijl over een gevarieerd traject met pijn en moeite een gemiddelde score van 1 op 15.

136 pk
220 Nm
200 km/h
9,3 s
6,8 (4.9) l/100km
115 g/km
B
22%
€ 28.900
€ 45.085
€ 827 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mercedes-Benz B-klasse B180d Premium Plus AMG Line

  • Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130 Long GT-Line

  • Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e Lease Edition Electric Art

  • Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2022 - BMW 2 Serie Coupé 220i High Executive

  • 2020 - BMW 2 Serie Gran Coupé 218i High Executive

  • 2017 - BMW 2 Serie Coupé M2 M DCT

  • 2016 - BMW 2 Serie Active Tourer 225xe High Executive

  • 2015 - BMW 2 Serie Gran Tourer 218d High Executive