Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

Pawel Piotrowski - 4 november 2014

De geur van geld en luxe

Dezelfde speciale sfeer hangt ook in het interieur. Man, wat is de Jaguar XJ toch een schitterende, stijlvolle, luxe en karakteristieke auto. Nu ben ik behoorlijk wat gewend en niet meer zo snel onder de indruk, maar het Portfolio interieur krijgt wederom mijn handen op elkaar. Wie het duurste uitrustingsniveau aankruist, krijgt de fijnste soorten leer, hout en metaal voorgeschoteld. Het ziet er niet alleen poenerig uit, maar ruikt ook zo. Héérlijk. Zelfs een nieuwe S-Klasse heeft het moeilijk om tegen deze overdaad van ambachtelijke materialen op te boksen. Nee, ik durf zelfs te beweren dat de Portfolio qua interieurmaterialen in de hogere Bentley Flying Spur liga speelt. In beide auto's is de luxe beleving nog niet volledig door moderne gadgets verdrongen. Ja, je hebt een TFT-instrumentarium en een 8 inch multimedia touchscreen in de middenconsole, maar beide zaken eisen betrekkelijk weinig aandacht op. Enerzijds door het bescheiden formaat, anderzijds door de beperkte functionaliteit ten opzichte van Germaanse technologische ruimteschepen. Je voert je reisbestemming in, stemt af op een analoge radiozender en that's it. Optioneel kun je er digitale TV of DAB+ radiozenders mee ontvangen, maar daarmee houdt het ook wel op. Van een internettoegang voor Twitter, Facebook, online audiostreaming, het weerbericht of live traffic information kan een Jaguar XJ eigenaar alleen maar dromen. En zo kan het gebeuren dat je bij filevorming te laat bij de AvA komt, terwijl de CFO met zijn Audi A8 deze wel op tijd weet te bereiken.

Dat doet die waarschijnlijk ook in iets meer comfort. Ondanks de lange wielbasis is de ruimte achterin de XJ niet extreem royaal. De beenruimte is fors, maar door de aflopende daklijn kom je met je kruin sneller in aanraking met het plafond dan in andere topklasse limousines. De leeftijd van de XJ kun je aan de configuratie van de achterbank aflezen. Waar andere merken met First Class zetels, Hot Stone massage en andere verwennerijen schermen, zit je in de XJ doorgaans op een vaste driezitsbank met als enige luxe stoelverwarming. Pas sinds vorig jaar bestaat de mogelijkheid om op de XJ met lange wielbasis en AWD het Premium Rear Seat Pack met twee individueel verstelbare, geklimatiseerde, stoelen en een multimediasysteem met twee 10,2 inch schermen te bestellen. Dit kun je uitbreiden met twee Business Trays achterin. Beide opties gaan echter niet samen met het Sport Interior Pack dat op onze auto zit. Je krijgt dan sportief meubilair, sportpedalen, een zwarte Suedecloth hemelbekleding en dashboardafwerking in carbon fiber of piano black. Heel fraai. Maar het gaat wel ten koste van de kenmerkende Portfolio-piping op de stoelen en is niet bestelbaar met bepaalde comfortopties. Zodoende wordt je gedwongen een lastige keuze te maken: ga je voor een sportieve sfeer of extra comfort? Een aanrader is het optionele Meridian Surround Sound System met 825 watt, 20 speakers en een 16-kanaals versterker. Er zijn weinig systemen op de markt die zo'n helder, levendig en levensecht geluid weten te produceren. Bij het draaien van de akoestische versie van Bob Marleys 'Redemption Song' leek het even alsof hij uit de dood was herrezen en naast me op de stoel zat. Now that's what I call music!

340 pk
450 Nm
250 km/h
6,4 s
11,0 (9.9) l/100km
234 g/km
G
22%
€ 87.210
€ 145.440
€ 2.666 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Tesla Model S Plaid

  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

  • Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2010 - Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB