Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

Pawel Piotrowski - 10 september 2014

Just the two of us

Het leukste is de C1 wanneer je in je eentje of met z'n tweeën op pad bent. Dan valt alles op z'n plaats en kun je er zelfs met gemak een weekend weg. In de krappe bagageruimte passen namelijk precies twee trolleys en het stoffen vouwdakje kan dan zonder protest vanaf de achterbank open. In vergelijking met de voorganger rijdt de nieuwe C1 vooral stukken comfortabeler. De veerwegen lijken aanzienlijk langer te zijn geworden. Drempels en andere irritante heuvels fungeren niet langer als springplank, maar worden met de souplesse van een grotere B-segmenter geabsorbeerd. Opvallend is ook de directe en niet te sterk bekrachtigde stuurinstallatie. In de voorganger leken de wielen nog met elastiekjes in verbinding met het stuur te staan, de nieuwe C1 stuurt behoorlijk strakker. Bij vlot insturen helt de koets wel fors over, net zoals de 2CV dat ooit deed. De koersvastheid is echter meer dan prima en zeer vertrouwenwekkend.

Onder het korte kapje van de C1 schuilt dezelfde driecilinder motor als in de voorganger. Daarnaast kun je opteren voor een nieuwe en sterkere 1.2 met iets meer vermogen en koppel. In ons land zal de welbekende 1.0 met 68pk en 95Nm het vaakst de showroom verlaten. En waarom ook niet. Het kleine blokje is voor de 876kg wegende Citroën voldoende pittig om moeiteloos met het verkeer mee te komen. Met een acceleratietijd van 14,6 seconden en een top van 157km/h zul je op verjaardagsfeestjes weinig indruk maken, maar in de praktijk volstaat dat allemaal. Het kleine blokje snort er enthousiast op los en is aan een prima schakelende vijfbak gekoppeld. Op de snelweg draait de motor relatief veel toeren en laat de trekkracht in de vijfde versnelling een beetje te wensen over. Bovendien wordt het - met geopend dak - vanaf 80km/h behoorlijk luidruchtig in het interieur. Maar dit is dan ook niet het territorium van de C1. Zo'n auto koop je toch vooral om lekker zuinig in de stad of op buitenwegen te rijden. En daarin stelt de Citroën niet teleur. Vol gas of geen gas; het maakt allemaal niets uit. De C1 is pedant zuinig en verbruikte tijdens onze test nooit meer dan 4,3 liter per 100 kilometer.

68 pk
95 Nm
157 km/h
14,3 s
4,3 (3.8) l/100km
88 g/km
B
22%
€ 9.490
€ 14.025
€ 257 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance

  • 2009 - Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • 2006 - Citroën C1 1.0i Ambiance