Overkill
Audi biedt de A3 Cabriolet aan met vijf bekende TFSI- en TDI-motoren. Wij gingen op pad met de 180 pk sterke 1.8 TFSI, die tot de komst van de S3 Cabriolet (met 300 pk en quattro) als sterkste benzinemotor in de prijslijst staat. Het is een heerlijk soepel en geluidsarm blok, dat meer dan genoeg vermogen in huis heeft om de vaart in de open A3 te krijgen. Vooral wanneer het gaspedaal dieper tegen de bodem gaat, zet de A3 Cabriolet serieuze stappen. Je zou je haast kunnen afvragen of de 1.8 TFSI niet een beetje overkill is. Een toerenmaker is het namelijk niet en daardoor voelt de auto in de dagelijkse praktijk eerder aan als een fijne toerauto, die tot veel meer in staat is dan waarmee 'ie te koop loopt.
Het is de vloeiend schakelende 7-traps S tronic die daarvoor verantwoordelijk is. De automaat maakt optimaal gebruik van de trekkracht van de TFSI, die al bij lage toeren maximaal is. Behalve op de snelweg zul je de toerenteller nauwelijks boven de 2.000 rpm uit zien komen. Dat verklaart gelijk het nette testverbruik. Qua stuur- en rijgedrag wijkt de A3 Cabriolet verder nauwelijks af van z'n dichte broertjes. De auto houdt het midden tussen comfort en sportiviteit: op deinen zul je de Audi niet betrappen - het onderstel heeft zelfs een stug randje - maar een uitgesproken stuurmansauto is 'ie ook niet. Wel gaat de A3 Cabriolet mooi neutraal de bocht door. Pas wanneer je fanatiek de grenzen opzoekt, voel je dat het extra gewicht van alle verstevigingen 'm van de weg probeert te duwen.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI