Peugeot 1007 1.4 HDi Gentry

- 21 juni 2006

Het interieur

Van binnen is de 1007 een stuk minder spannend dan van buiten. De middenconsole ziet er zeer ongeïnspireerd uit en ook het dashboard, stuur en instrumentarium halen het niet bij het exterieur van de auto. Dat is wel een beetje jammer. De stoelen zijn nogal stevig, bijna hard zelfs. Dit zou bij lange reizen voor problemen kunnen zorgen, maar aangezien je een auto als deze waarschijnlijk niet koopt met de intentie om er vaak lange reizen mee te ondernemen, is dat geen groot probleem. De zijdelingse steun is in ieder geval best aardig, de stoelen houden je goed op je plaats. Door de schuifdeuren – die te bedienen zijn met een knopje op de sleutel, de handgrepen aan de buitenkant en een knopje in de auto – wordt instappen en uitstappen erg eenvoudig gemaakt. Ideaal voor mensen die slecht ter been zijn of gewoon niet meer zo flexibel kunnen bewegen. Ook de toegang naar de achterbank is, uiteraard met de voorstoel naar voren geklapt, zeer goed.

Een belangrijk pluspunt van het 1007-interieur is de ruimte. Vanwege het hoge dak en de rechte daklijn is de hoofdruimte zeer riant te noemen. Op de voorstoelen is de afstand tussen hoofd en dak heel aardig, op de achterbank is er iets minder ruimte aan de bovenkant, maar ook daar is het zeker niet krap. Ook op het gebied van beenruimte scoort de 1007 goed, er is echter wel een grote ‘maar’. Wanneer de achterbank veel beenruimte biedt, biedt de laadruimte weinig ruimte en vice versa. De 1007 laat je kiezen: óf beenruimte vóór de achterbank óf laadruimte in het bagageruim. Van deze auto kun je natuurlijk niet verwachten dat het een pakezel is, maar het is wel jammer dat je eigenlijk geen bagage kun meenemen wanneer er iemand op de achterbank zit.

Een leuke vinding van Peugeot is het Caméléo-systeem, waarmee je interieurdelen - zoals de randen van de luchtroosters en de zittingen van de stoelen – eenvoudig kunt vervangen door delen in een andere kleur. Een Caméléo-pakket bestaat uit achttien interieurdelen en hiermee kun je in een kwartiertje het interieur een complete metamorfose geven. Het interieur van de testauto is met zijn lichtgrijze kleur tamelijk conservatief, maar met een fel oranje pakket ziet het er heel anders uit.

68 pk
150 Nm
160 km/h
15,4 s
onb (4.4) l/100km
115 g/km
F
22%
€ 14.995
€ 22.100
€ 405 / maand
€ 257 - € 272 / kwartaal
  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • Nissan NOTE 1.6 First NOTE

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Lancia Musa 1.4 16v Platino

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • Opel Meriva 1.6 Twinport Cosmo

  • Mazda 2 1.4i Première

  • Fiat Idea 1.4 8V Actual Plus

  • 2006 - Peugeot 1007 1.4 HDi Sporty

  • 2005 - Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty