Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

- 13 juli 2014

Fun in de regen

Wij hadden één dag om de auto binnenste buiten te keren. Helaas stroomde de regen uit de hemel op die ene dag. Zit je binnen in de auto, dan is er geen probleem, buiten dat je het potentieel moeilijk volledig kunt gebruiken. Onder de kap ligt een 3.8 liter grote V8, voorzien van een tweetal turbo’s. Het geheel laat een indrukwekkende 530pk los op de achterwielen. Het vermogen is al niet mis, maar het absurde koppel van 710Nm - dat vanaf 2.000tpm beschikbaar staat - maakt veel meer indruk. Op nat wegdek is een vlotte acceleratie vanuit stilstand voldoende om met ingeschakelde tractiecontrole alsnog wielspin te genereren. Zelfs in de tweede versnelling slaan de wielen door. Ondanks de brede sloffen en tekortkomingen qua grip gaat de acceleratie rap en soepel - mede dankzij de snel en boterzacht schakelende automatische achttraps transmissie. De Maserati laat daarbij echter niet zoveel g-krachten op je los als de aan het wegdek vastgezogen Audi S8 met quattro-aandrijving. Dat maakt de Quattroporte veel meer tot een funcar dan je op het eerste gezicht zou denken. Geef je volgas en stuur je daarbij in, dan zwenkt de kont lekker uit om met je te spelen. Niet gehinderd door bemoeizuchtige systemen is zo'n zwieper eenvoudig te controleren. Dit rijplezier verwacht je eerder van een losbandige Ghibli, maar ook de Quattroporte kan er wat van. Het helse kabaal van onder de motorkap versterkt dat nog eens, zeker wanneer de sportmodus is ingeschakeld en de extra kleppen in het uitlaatsysteem open staan.

In vergelijking met de vorige Quattroporte is de geluidsproductie wel iets gedempter. Met zijn grotere, atmosferisch ademende blok was die een stuk luider. Door toepassing van een 'kleinere' motor met twee turbo's is het geluid minder luid, maar de vermogensopbouw gelijkmatiger. Maserati heeft ook meer isolatie aangebracht om ongepaste geluiden en trillingen buiten het interieur te houden. Sta je buiten en komt de auto langs rijden, dan is het spektakel een stuk groter dan bij veel van zijn opponenten. Alleen al aan dat geluid kun je de Maserati van ver blind herkennen.

530 pk
710 Nm
307 km/h
4,7 s
14,7 (11.8) l/100km
274 g/km
G
22%
€ 198.549
€ 139.821
€ 2.563 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Tesla Model S Plaid

  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

  • Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang