Opzwepend turbofluiten
Ook onder de kap heeft Renault de Mégane verrassend modern weten te houden. De oorspronkelijk gebruikte atmosferische benzinemotoren hebben al lang plaats gemaakt voor geblazen blokken. Reeds in 2012 introduceerde Renault een 1.4 TCe met 130pk en 190Nm. Met de tweede facelift is dat blok alweer vervangen door een nog kleinere downsize motor. De nieuwe 1.2 TCe hoest eveneens 130pk op, maar levert met 205Nm iets meer koppel. Dat zijn weliswaar geen wereldschokkende cijfers, maar de wijze waarop de kleine viercilinder het vermogen vrijgeeft is voorbeeldig. Al vanaf lage toerentallen levert het blok voldoende power om vlot en soepel te rijden. Echt pieken doet de motor niet, vermogen en koppel worden veel meer over een brede powerband uitgesmeerd. En dat is prettig rijden. Doordat er altijd voldoende koppel aanwezig is hoef je niet continu heen en weer te schakelen om het vermogen op te zoeken. Daarbij is het blok ook nog eens prettig stil en trillingsarm. Het enige dat je hoort is een opzwepende turbofluit en de wastegate bij het lossen van het gaspedaal. Alsof je in een flink getunede Subaru Impreza zit. Het enige dat een beetje tegenvalt is het brandstofverbruik. Het beste wat ik met de Mégane kon noteren is een gemiddelde van 6,6 liter per honderd kilometer. Dat klinkt niet slecht, maar staat ver af van het door Renault opgegeven wonderverbruik.
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique
2010 - Renault Mégane RS
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique
2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège