Modern R-link systeem
De grootste achterstand ten opzichte van nieuwere concurrenten verwacht je eigenlijk in het interieur aan te treffen. Maar dat valt alleszins mee. Renault heeft de Mégane aardig up-to-date weten te houden door consequent nieuwe multimediasystemen in te bouwen. Het oorspronkelijke Carminat systeem is in de loop der jaren door TomTom software vervangen. Tegenwoordig wordt R-Link ingebouwd. Dat werkt smetteloos samen met moderne smartphones, heeft een internettoegang en maakt gebruik van Real Time Traffic Information in plaats van het verouderde TMC. Het werkt dan ook bijna perfect, ware het niet dat het aanraakscherm te ver van de bestuurder zit en de bediening via de joystick niet intuïtief verloopt. Ergerlijk is ook de matige kwaliteit van het standaard audiosysteem. Daar zou zich Dacia zelfs voor schamen. De enige uitweg is het aankruisen van Bose, maar dat kost op de GT Line een fikse 1.090 euro.
Denk er wel goed over na voordat je de leuk uitziende GT Line bestelt. Met name de sportief geprofileerde stoelen zijn door de smalle rugleuning niet ieders ding. Indien je een wat breder postuur hebt kun je beter voor het standaardmeubilair kiezen. Dan ontvallen wel de rode interieurdetails, racy pedalen en analoge snelheidsmeter. Maar dat zijn toch geen essentiële zaken. Persoonlijk zou ik liever meer opbergvakken en een ergonomisch geplaatste bekerhouder zien. En wat meer ruimte op de achterbank zou ook geen overbodige luxe zijn. Voor de rest valt er weinig aan te merken op het warm ogende interieur. De gebruikte materialen zijn misschien niet de mooiste meer, maar de afwerking is solide.
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique
2010 - Renault Mégane RS
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique
2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège