Weinig concessies
Kostentechnisch biedt de Hybrid dus een mooi plaatje, maar bij veel hybrides staan daar wel concessies tegenover. Forse accupakketten zijn daarvan meestal de boosdoener: ze nemen niet alleen veel bagageruimte in, maar drijven ook het gewicht flink op. De E 300 BlueTEC Hybrid ontspringt die dans: de elektromotor past namelijk gewoon onder de motorkap en ook het accupakket is mooi compact. Daardoor weegt de auto slechts 70 kg meer dan een E 250 CDI en is de bagageruimte met 505 liter nauwelijks kleiner dan die van een normale E-Klasse. Gelukkig ook maar, want een aanhanger mag de Hybrid niet trekken en daarmee hebben we de grootste praktische concessie ook gelijk te pakken.
Verder is de E 300 BlueTEC Hybrid in vrijwel ieder opzicht een E-Klasse als alle andere. Als je de - nogal aanwezige - typeaanduiding op het kofferdeksel even buiten beschouwing laat, zie je geen verschil met andere E-Klasses. Z'n zwarte lak en de Avantgarde-uitdossing geven onze testauto een wat sportiever gezicht, maar gelukkig blijft dat wel binnen de grenzen van het beschaafde. Wie de E-Klasse als Elegance wat te klassiek vindt en met het AMG-sportpakket juist te ordinair, kiest met zo'n Avantgarde voor de gulden middenweg. Uiteraard is de optielijst welhaast oneindig, mocht je toch nog wat meer op de sportieve toer willen.
2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde
2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition
2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI
2010 - Mercedes-Benz E63 AMG
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde
2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde
2008 - Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde