Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

Pawel Piotrowski - 29 april 2014

Reizen in plaats van racen

Tot rust komen is ook een van de speerpunten van het comfortabele en ontspannen rijkarakter van de S-Klasse. Direct na het wegrijden valt mij de aangename stilte in het interieur op. Tot 80km/h dringen er bijna geen geluiden de cabine in. Motorgeluiden en bandengeruis zijn nauwelijks waarneembaar. Alleen aan het subtiele windgeruis kan ik opmaken dat ik daadwerkelijk aan het rijden ben en niet in een simulator zit. De S-Klasse is zodanig stil van binnen dat ik soms de impressie heb het tikken van mijn polshorloge te kunnen horen. Bij een uitstaande radio-installatie wordt zelfs het geluid van de clignoteur gedempt om de rust aan boord niet te verstoren door luid geklikklak.

Tijdens het rijden houdt een arsenaal assistentiesystemen met behulp van radargolven en stereocamera’s de omgeving in de gaten en zorgt de auto er zelf voor dat ik moeiteloos, veilig en relaxt mijn eindbestemming bereik. Het gaat te ver om alles op te noemen, maar het meest onder de indruk ben ik van Distronic Plus met Stop&Go Pilot. Op een drukke donderdagochtendspits ben ik op de A15 van Nijmegen tot aan Dordrecht onderweg. In het drukke en langzaam rijdende verkeer begin ik me na een paar minuten te vervelen. De S-Klasse vervolgt tot 60km/h namelijk geheel autonoom haar weg door mijn voorligger te volgen, zonder dat ik zelf de pedalen of het stuur hoef te bedienen. Simpelweg het stuur vasthouden volstaat. Daarnaast is de S-Klasse met Steering Assist voorzien, dat de auto ook bij hogere snelheden in het midden van de rijstrook houdt. Wanneer ik op de snelweg een bocht induik voel ik de S lichtjes de juiste richting insturen. In tegenstelling tot wat ik verwachtte voelt zo’n ‘ingreep’ niet onwelkom aan. Op deze wijze kunnen volledig autonoom rijdende auto’s mij niet snel genoeg op de markt komen.

Alle assistentiesystemen ten spijt moet je in de S-Klasse nog wel zelf rijden, maar dat is geen vervelende aangelegenheid om te doen. Vanzelfsprekend heeft Mercedes-Benz het rijgedrag op het best mogelijke comfort afgestemd. Dat betekent dat het stuurgevoel typisch afstandelijk is en de grote limousine vooral rechtdoor wil. De S-Klasse is niet geschikt om een bochtig parcours in een zo kort mogelijk tijdsbestek te bedwingen, wel om belangrijke personen zo onopvallend en comfortabel mogelijk naar de eindbestemming te vervoeren. Dat merk ik direct tijdens het wegrijden. Bij het intrappen van het gaspedaal houdt de Mercedes even in, om een seconde later zo kalm mogelijk uit de startblokken te komen. De 7G-Tronic transmissie doet haar werk discreet en laat het toerental niet al te veel oplopen, al liggen de schakelmomenten iets hoger dan bij concurrenten met een achttraps automaat. Daarbij voelt de bekende zescilinder dieselmotor te allen tijde wat lui aan. Bij het activeren van de Sport-stand en het vloeren van het gaspedaal komt er natuurlijk een deftige krachtreserve vrij, maar de acceleratie die volgt voelt niet zo choquerend als in een 730d of A8 3.0 TDI aan. Met de S-Klasse race je niet, maar reis je.

258 pk
620 Nm
250 km/h
6,8 s
7,1 (5.6) l/100km
148 g/km
C
22%
€ 88.700
€ 140.539
€ 2.577 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal
  • Tesla Model S Plaid

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • 2021 - Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • 2012 - Mercedes-Benz S 63 AMG Lang

  • 2009 - Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • 2007 - Mercedes-Benz S-Klasse S420 CDI Lang Prestige 7G