Maserati Ghibli S Q4 3.0 V6 Bi-Turbo

Pawel Piotrowski - 6 april 2014

Spelen met flippers

Met sommige auto’s heb je als bestuurder meteen een goede klik. Voor mij hoort de Maserati Ghibli bij dat exclusieve groepje vierwielers. Niet alleen vanwege het bijzonder mooie geluid, maar ook vanwege het contact dat je als bestuurder met de auto hebt. In de sportmodus reageert de Bi-Turbo V6 bliksemsnel op commando’s van mijn rechtervoet en schakelt de achttraps automaat op precies het juiste moment naar het volgende verzet. Eigenlijk heb je de vaststaande flippers achter het stuur niet nodig, ware het niet dat ze je nog meer bij het rijden betrekken. Het is gewoon hartstikke leuk om zelf te flipperen en de motor naar een gewenst toerental te dirigeren.

Standaard is de Ghibli S Q4 voorzien van een automaat, vierwielaandrijving en een sperdifferentieel op de achteras. De vierwielaandrijving voorziet de Ghibli van meer grip en tractie dan het standaardmodel, zodat je de sprint van nul naar honderd in slechts 4,8 seconden kunt afronden. Daarmee zit de Ghibli, ondanks een lagere vermogensoutput, in het vaarwater van een M5 of RS6. In combinatie met het sperdifferentieel worden de krachten over alle vier wielen naar gelang de omstandigheden verdeeld. Wanneer je lomp gas geeft in een bocht voel je dat het systeem de auto in de goede richting duwt.

Tot het jachtgebied van de Ghibli behoren Autostrada’s en bochtige landwegen. Het standaard onderstel zonder instelbare demping biedt voldoende comfort om ontspannen langere afstanden te overbruggen. Het is zeker straf afgestemd, maar niet plankhard. Op mooie bochtige trajecten blijft de koets vrij vlak, al merk je wel dat de Ghibli zich even moet ‘zetten’. De besturing zelf is extreem direct en geeft veel feedback, zonder daarbij overdreven veel aandacht van de bestuurder op te eisen. Het kan veel extremer, maar in een softcore auto zoals de Ghibli is het precies goed.

410 pk
550 Nm
285 km/h
4,8 s
17,4 (10.4) l/100km
249 g/km
G
22%
€ 80.947
€ 120.300
€ 2.206 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal