Stemmingwisseling
Vooralsnog staan er twee diesels (de 1.5 dCi met 110 pk en de 1.6 dCi met 130 pk) en één benzinevariant (de 115 pk sterke 1.2 DIG-T) op het menu - stuk voor stuk bekende motoren. Gevoelsmatig lijkt vooral die 1.2 wat aan de krappe kant, maar dat blijkt in de praktijk nog enigszins mee te vallen. Een sprintkampioen is 'ie niet, maar toch weet het blokje de vaart best aardig in de Qashqai te houden. Voor een vlotte tussenacceleratie ben je in het glooiende Madrileense achterland wel genoodzaakt om soms even terug te schakelen. In ons vlakke Nederland zou de 1.2 DIG-T zich normaal gesproken makkelijker moeten kunnen handhaven. Wie desondanks toch liever wat meer vermogen achter de hand heeft, moet nog even geduld hebben: later dit jaar voegt Nissan een 150 pk sterke 1.6 DIG-T aan het programma toe.
Waar de 1.2 DIG-T vooral loskomt in de hogere toerenregionen, is de 1.5 dCi dieselmotor - goed voor 20% bijtelling - juist bij lage toerentallen op z'n best. Ook in deze dieselmotor schuilt geen snelheidsduivel, al heeft 'ie wel voldoende trekkracht in huis voor een adequate inhaalmanoeuvre. Wat de DIG-T en de dCi gemeen hebben, is dat ze aangenaam stil zijn. Vraag je wat meer van de 1.5 dCi, dan slaat de stemming echter om en laat het blok zich juist vrij duidelijk horen. De sterkste diesel - de 1.6 dCi met 130 pk - is wat dat betreft een stuk beter gemanierd en beschikt daarnaast over meer reserves. Al met al een erg fijne aandrijflijn, die bovendien als enige verkrijgbaar is met een CVT-automaat (á 2.500 euro). Een prettige combinatie, temeer omdat het typische CVT-gejoel in de Qashqai schittert door afwezigheid.
2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design
2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+
2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look