Grote stappen tegelijk
Vooral vanbinnen is de Qashqai er met grote stappen tegelijk op vooruitgegaan. Het dashboard oogt een stuk strakker dan dat van de vorige generatie en zowel de afwerking als het materiaalgebruik (en daarmee ook de algehele look and feel) staat op een veel hoger plan - Nissan lijkt zich duidelijk bewust van wat de Europese automobilist anno 2014 verlangt. Ergonomisch steekt de Qashqai doordacht in elkaar: knopjes laten zich intuïtief bedienen, klokken en displays zijn eenvoudig afleesbaar en ook de menustructuur van het multimediasysteem is geen doolhof waarin je snel verdwaalt. Minpuntjes zijn er helaas ook: zo zorgt het oplopende achterste zijruitje voor een forse dode hoek en hadden de zittingen van de voorstoelen best iets langer gemogen.
Ondanks die korte zittingen is de zitpositie an sich helemaal niet zo verkeerd: de zijdelingse steun is namelijk wel goed voor elkaar, evenals de ondersteuning van je rug. Lijf en leden hebben volop de ruimte - zowel voorin als op de achterbank - en ook losse spulletjes verdwijnen met speels gemak in de Qashqai. Voorheen kon je zelfs met z'n zevenen op pad, maar de Qashqai+2 heeft z'n twee achterste stoelen afgestaan aan de X-Trail en is nu van het toneel verdwenen. Voordeel daarvan is wel dat je nu altijd de volle mep aan bagage kunt meenemen. Met 439 liter slikt de Qashqai een vrij gemiddelde hoeveelheid koffers, maar dankzij een in hoogte verstelbare bodem en een in delen neerklapbare achterbank is die ruimte wel lekker praktisch en flexibel.
2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design
2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+
2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look