Mercedes-Benz 500SE

Dennis van 't Kruis - 7 juni 2006

Het exterieur

Persoonlijk kan ik me de komst van dit model in 1991 nog goed herinneren. Indertijd vond ik dat toen een beest van een auto. Zelf had ik toen net mijn eerste auto en elke S-klasse die mij passeerde, viel mij direct op. En vooral de manier hoe de achteruitrijlichten met elkaar verbonden waren konden bij mij zeer veel bewondering opwekken. Vergeleken met het voorgaande model die qua styling zijn roots had in de jaren ’70, was het bij de modelwisseling in een keer een sprong naar de jaren ’90. De W140 van vandaag is feitelijk de duurste auto waarin ik ooit heb gereden. In 1991 moest de Nederlandse koper minimaal fl. 233.000,- (€ 108.000,-) achterlaten bij de dealer om de auto mee te mogen nemen. Ik zeg met opzet de Nederlandse koper, want de testauto is oorspronkelijk verkocht aan een Duitse klant die er bijna € 40.000,- minder voor hoefde te betalen. De testauto is op 6 juli 2002 naar Nederland toegehaald. Omdat de testauto ouder is dan 15 jaar is het zakelijk gezien ook een heel interessante aanschaf, want als je deze auto voor je bedrijf moet rijden hoef je alleen de bijtelling over de huidige economisch waarde te betalen. Die zakelijke bijtelling van 22% over € 18.500,- is dan ongeveer € 4000,- per jaar. Ter vergelijking: een nieuwe S 500 kost € 130.000,-, daarover zou je dus € 28.600,- per jaar moeten betalen aan de belastingdienst.

326 pk
480 Nm
250 km/h
6,7 s
onb (13.5) l/100km
320 g/km
G
22%
€ 108.181
€ 108.181
€ 1.983 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +

  • Cadillac STS 4.6 V8 Sport Luxury