Voldoende
Bij onze eerste kennismaking met de nieuwe A3, waren we vol lof over de rijeigenschappen. De grote vraag is natuurlijk of deze te lijden hebben onder de zuinigere configuratie. Die vraag kunnen we gelukkig snel ontkennend beantwoorden. Met 110 pk voelt de A3 uiteraard niet als een krachtpatser aan, maar het is meer dan voldoende voor een soepel weggedrag. In het sturen en de wegligging valt de souplesse nog meer op. Alles gaat met kinderlijk gemak, maar de precisie heeft daar niet onder te lijden. Hooguit zou het onderstel wat aan de stugge kant genoemd kunnen worden.
Uiteraard voorziet de uitgebreide boardcomputer ook in schakeladviezen. We kijken niet meer op van het vroege punt waarop het advies voor het volgende verzet al oplicht, maar het was wel prettig hoe de 1.6 TDI de auto direct weer makkelijk meetrekt. Zonder bokken. Wel is het motorgeluid op zichzelf wat brommerig bij lage toeren. Rauwer dan we gewend zijn van Audi en niet alleen bij koude motor.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI