Slot
Suzuki heeft weer een nieuw crossover-concept ontworpen in de vorm van de SX4. Als 4Grip ziet hij er spannender uit dan de 2WD, maar is dan wel € 2.700 duurder. Met het weggedrag is het goed gesteld en de vierwielaandrijving zal in winterse omstandigheden zijn voordeel laten zien, maar als je alleen in Nederland zal gaan rijden is enkel voorwielaandrijving natuurlijk ook voldoende.
Ruimte biedt de SX4 voldoende en de prestaties van de 1.9 dieselmotor zijn prima. De sleutelloze startfunctie is even wennen, en het geluidsniveau bij accelereren is aan de hoge kant maar eenmaal op de snelweg verdwijnt dit. Een punt waar Suzuki ook nog eens naar moet kijken is de verschrikkelijke koppeling en de reacties van de stuurbekrachtiging.
Concurrenten zijn te vinden in de Citroën C3 X-TR (alleen als benzine) en natuurlijk de Volkswagen CrossPolo, die echter 20 pk minder te bieden heeft tegen dezelfde prijs. Beide auto’s zijn trouwens niet leverbaar met vierwielaandrijving, op dat vlak heeft de SX4 dus een streepje voor.
De SX4 diesel is ook als 2WD leverbaar vanaf € 18.999, echter is dit dan de Base zonder airco en elektrische ramen en dergelijke. De geteste 4Grip Exclusive kost de lieve som van € 25.399, dat is toch een hele hoop geld. De uitrusting is dan, op cruise control en ESP na, prima op orde en je krijgt er aandrijving op alle wielen voor maar het blijft érg veel geld waar je bij andere merken ook in een vlotte stationwagen kan stappen.
- Strak uiterlijk
- Trekkracht motor
- Veilig weggedrag
- Werking koppeling
- Cruise control ontbreekt
- Stuur niet in lengte verstelbaar