BMW 7 Serie 730d xDrive

Pawel Piotrowski - 4 november 2013

Heer en meester

Qua rijgedrag en wegligging is de grote Beier nog steeds heer en meester in deze klasse. Dat begint al met de eerder aangestipte motor. Met een druk op de knop wordt de drieliter zes-in-lijn diesel met een donkere en sonore brom wakker. De diesel loopt stationair mooi rond en ligt aangenaam in het gehoor. Onder normale rijomstandigheden blijft het toerental rond de 2.000tpm schommelen en hoor je de diesel nauwelijks. Best jammer eigenlijk, want het N57D30OL blok produceert een prachtige sound. Vanaf drieduizend toeren beklimt de diesel de toonladder als een tenor, zonder opdringerig luid te worden. In combinatie met de achttraps ZF-transmissie is de diesel in staat om de grote 7 Serie snel voort te bewegen. Wat vooral indruk maakt zijn de rappe en geleidelijke tussenacceleraties. Druk bij 130km/h het gaspedaal in en de 730d accelereert in een lange moeiteloze haal naar 200km/h, zonder ook maar enigszins oververmoeid aan te doen. En dan is dit nog de 'zwakste' diesel die in het vooronder ligt. Wie nog meer wenst kan kiezen voor de 740d of 750d xDrive.

De 730d volstaat echter. Je bent niet alleen sneller onderweg dan 99% van de overige weggebruikers, maar ook sneller dan de meeste concurrenten. Een Mercedes-Benz S350 BlueTEC, Jaguar XJ 3.0D en Volkswagen Phaeton 3.0 TDI zijn allemaal langzamer. Alleen de lichtgewicht Audi A8 3.0 TDI quattro blijft de Beier een tiende van een seconde voor. Maar de sublieme aandrijflijn is niet het enige waar de 7 Serie mee weet te scoren. Wie besluit om de bestuurdersplek met de achterbank te verruilen zal vooral van het weldadige rijcomfort kunnen genieten. De conventionele vering slokt alle grove oneffenheden op en raakt niet snel in de stress door een putdeksel of ontbrekend stuk asfalt. De demping is naar wens instelbaar en varieert van zeer comfortabel tot comfortabel. Zelfs in de Sport+ stand wordt het onderstel van de 7 Serie nooit knetterhard. Dat betekent niet dat het wegcontact slecht is, integendeel. Als bestuurder heb je altijd het gevoel in control te zijn, wat mede aan de directe hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting en actieve stabilisatoren van het Dynamic Drive-pakket is toe te schrijven.

258 pk
560 Nm
250 km/h
6,0 s
7,3 (6) l/100km
158 g/km
C
22%
€ 93.000
€ 118.398
€ 2.171 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Fisker Karma EcoSport

  • Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

  • Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2016 - BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • 2010 - BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • 2009 - BMW 7 Serie 740i High Executive