Ruim, rustig, praktisch
Wij gingen op stap met de 1.6 benzineversie in Exclusive-trim en met CVT die voor 25.499 euro in de prijslijst staat. Als eerste valt de ruimte in het interieur op, de portieren zijn tamelijk vlak en de ruimte tussen beide voorstoelen is vrij groot waardoor de leefruimte voorin dik in orde is. Er zijn genoeg bakjes en vakjes voor losse spullen, flesjes en blikjes. Het dashboard is overzichtelijk en steekt mooi in elkaar. Dat de bovenkant van het dashboard niet van knuffelplastic is gemaakt hindert niets, wat wel enigszins storend is, is de weerspiegeling in de voorruit. Het extra raampje in de voorportieren en de niet al te dikke A-stijlen zorgen voor een prima uitzicht voor en naast de auto. De instelmogelijkheden van stuurwiel en bestuurdersstoel zijn prima, het stuur is over vrij grote lengte axiaal te verstellen, zodat elke Hollander hier een prima werkplek vindt. Langere mensen zullen de ruimte voor de rechterknie kunnen waarderen omdat de onderste helft van de middenconsole mooi wegloopt. De ruimte achterin is eveneens zeer goed te noemen, twee flinke knapen van ruim 1,80 kunnen goed achter elkaar zitten. Bovendien kan de rugleuning van de achterbank iets achterover kantelen waardoor de zithouding merkbaar aangenamer wordt.
Bij het starten van de motor viel de stille loop van de 1.6 VVT al op, Suzuki heeft het stationair toerental vrij laag afgestemd en toch loopt het blok mooi rustig en trillingsvrij. De testrit begint op een hobbelig bospad en meteen valt de rust in de auto op. De vele kuilen en gaten leiden niet tot het minste geklapper, gekraak en gerammel. Het onderstel is stil en de carrosserie is erg stijf waardoor de SX4 S-Cross een oersolide indruk maakt. De motor en CVT doen hun werk in grote rust, je zou bijna denken dat je in een soort van EV-modus rijdt. Alleen rond de 50 km/u dwingt de versnellingsbak de motor wat te ver terug in toeren waardoor de motor iets brommerig wordt, tweehonderd omwentelingen meer zou geen kwaad kunnen omwille van de rust aan boord. De SX4 is een auto die niet veel gewenning vergt, de hoeveelheid knoppen op het stuur zorgt er aanvankelijk wel voor dat je blik wat langer van de weg is, maar dat is na een middagje rijden ook wel bekeken. De besturing is afgestemd op een rustige rijstijl en zal voor negen van de tien bestuurders zeer goed voldoen. Trouwe Swift-rijders zullen opmerken dat de besturing rond de middenstand wat sterk bekrachtigd is, maar zodra je instuurt merk je dat de overbrenging nog behoorlijk direct is. Doordat de vering van de SX4 Duits-stevig is, helt de carrosserie ook weinig in bochten. Aan de onderstelafstemming is te merken dat de SX4 het stevige werk niet schuwt, de Mitsubishi ASX is in dat opzicht merkbaar zachter geveerd.