Serieuze tegenstander
Suzuki heeft de ontwikkeling van de nieuwe SX4 S-Cross aangegrepen om de auto binnen een hoger marktsegment te plaatsen, dat van de populaire middenklasse SUV's. Hij is maar liefst 15 centimeter langer dan zijn voorganger en komt daarmee qua maatvoering overeen met zijn voornaamste concurrenten, de Qashqai en de ASX. Ook qua laadvolume, laadvermogen en andere maten doet de SX4 S-Cross niet onder voor zijn landgenoten. Maar hij steekt hen op een belangrijk punt naar de kroon: hij is met zijn rijklaargewicht van 1.100 kilo ruim 135 kilo lichter dan de Mitsubishi en de Nissan. En dat zijn waardevolle kilo's.
Suzuki heeft zich niet uitgeput in designfratsen om de SX4 S-Cross een eigen gezicht te geven, de frontpartij van de auto toont gelijkenissen met de vorige SX4 terwijl de achterzijde lichte overeenkomsten vertoont met de Qashqai. Tijdens de introductie van de SX4 S-Cross werd ook gezegd dat Suzuki de auto positioneert tussen de compacte SUV's en MPV's. Als je de SX4 S-Cross in het echt ziet, begrijp je meteen wat ze daarmee bedoelen.
De ramen en de kofferklep staan behoorlijk rechtop waardoor er veel interieurruimte ontstaat. Suzuki heeft het praktische aspect duidelijk laten prevaleren boven het esthetische.