Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up

- 2 september 2013

Thumbs up?

De Up heeft z'n draait inmiddels wel gevonden en gaat als warme broodjes over de toonbank. Eerlijk gezegd verbazen z'n verkoopsuccessen ons niet. Het relatief hoge prijskaartje dat aan de auto hangt, betaalt zich vooral terug wanneer je de stad achter je laat en de snelweg opzoekt. Daar maakt de Up een buitengewoon volwassen indruk en ontstijgt 'ie het niveau van veel andere kleintjes. Kom je nooit buiten de stad, dan is de meerprijs van een Up ten opzichte van bijvoorbeeld een 107 of Aygo misschien wat (te)veel van het goede, of je moet 'm kopen vanwege z'n relatief ruime interieur.

Twee achterportieren vereenvoudigen niet alleen de toegang naar de achterbank, maar maken de Up ook beter inzetbaar in de kleine ruimte. De driedeurs Up heeft namelijk forsere voorportieren, die op hun beurt wel weer voor een ruimere instap zorgen. Daarnaast mist de vijfdeurs het knikje in de achterruit. Minder te spreken zijn we over de automaat, die met z'n lange bedenktijd en onrustige schakelgedrag meer afbreuk doet dan bijdraagt aan het rijplezier in de Up. Het is weliswaar een beetje inherent aan zo'n gerobotiseerde handbak, maar de prijs die voor dit staaltje techniek moet worden betaald, is simpelweg beter besteed aan andere leuke opties.

  • Volwassen
  • Ruim
  • Rijeigenschappen
  • Onrustige automaat
  • Materiaalgebruik
  • Geen diepteverstelling stuurwiel
75 pk
95 Nm
171 km/h
13,9 s
5,6 (4.7) l/100km
105 g/km
C
22%
€ 7.990
€ 16.347
€ 300 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Smart Forfour 52 kW Passion

  • Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Renault Twingo SCe 70 Expression

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • 2017 - Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • 2014 - Volkswagen e-Up!

  • 2012 - Volkswagen Up! 75 pk high up!