Volkswagen Beetle Cabrio 1.4 TSI DSG Sport

- 30 augustus 2013

Rust

Tijdens het rijden met de Beetle Cabrio valt vooral de rust op. Zelfs met de kap naar beneden blijft het opvallend stil aan boord. Het windscherm speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol, maar laten we ook niet vergeten welke invloed de aandrijflijn hierop heeft. De 1.4 TSI doet z'n werk in alle stilte en omdat 'ie nauwelijks aan het werk hoeft om de Beetle van z'n plek te krijgen, is het vooral de wind die je hoort. Credits gaan ook naar de zeventraps DSG-automaat, die goed op het laagtoerige karakter van de TSI is ingesteld en in de Beetle - gelukkig - niet anders schakelt dan we van 'm gewend zijn: vroegtijdig, vingervlug en onvoelbaar. Al met al een fijne match, de Beetle Cabrio met deze TSI-DSG-combinatie.

Maar ook al mag 'ie de achternaam Sport dragen, de Beetle Cabrio is vooral een echte cruiser. De auto is opvallend soepel geveerd en nodigt niet zozeer uit tot het vlottere stuurwerk. In bochten voel je dat de auto vrij snel geneigd is om op één oor te gaan hangen, waarmee trouwens niet meteen is gezegd dat de Beetle geen leuke auto is om te besturen. Z'n weggedrag blijkt namelijk best lichtvoetig en de auto reageert bovendien adequaat op je stuurcommando's. Daarnaast is de stijfheid van de auto ook nog eens verrassend goed en heb je met 160 pk aan vermogen meer dan genoeg reserves achter de hand voor als het onverhoopt toch even snel moet gaan. De tweeliter TSI lijkt ons dan ook overbodig; de 1.2 TSI des te interessanter.

160 pk
240 Nm
205 km/h
8,6 s
6,8 (6.4) l/100km
148 g/km
E
22%
€ 26.350
€ 41.034
€ 752 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • 2017 - Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG-6 Dune

  • 2012 - Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

  • 2009 - Volkswagen New Beetle RSi 3.2 V6 4Motion