Bijgepunt
De Compact Renaissance Zero verscheen in 2010 op de markt en kreeg eind vorig jaar een update. De uiterlijke wijzigingen springen niet heel erg in het oog, maar als je naar de voorbumper en diffusor van de 'oude' CR-Z kijkt, vallen enkele bescheiden wijzigingen op. De belangrijkste wijzigingen zijn vooral technisch van aard, zoals we van Honda mogen verwachten. Het nieuwe Lithium-ion batterijpakket van de Integrated Motor Assist (IMA) levert nu een hogere spanning (144 volt) en het vermogen van de elektromotor werd opgevoerd van 10 naar 15 kilowatt. Het vermogen van de benzinemotor bleef gelijk waardoor het gecombineerde vermogen nu op 101 kW, oftewel 137 pk uitkomt. Nieuw in de CR-Z is de "S"-knop op het stuurwiel waarmee de bestuurder de elektromotor een boost kan geven tijdens het accelereren.
Uniek in hybride-land is het feit dat de CR-Z gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak, alleen de eerste generatie Honda Insight was ook een handgeschakelde hybride. Vanwege de handbak is het niet mogelijk om volledig elektrisch te kunnen rijden zoals bij de Insight. Een ander verschil met de Insight is de motorinhoud, door de slag met 9,4 mm te verlengen komt de motorinhoud van de CR-Z op 1.497 kubieke centimeters. Hier tekent zich ook een duidelijk verschil af met de CRX van destijds. Die had een korte slag motor en hield van toeren draaien. De boring / slag verhouding van de CR-Z bedraagt 73 / 89,4 mm, een nadrukkelijk lange slag waarbij het motorkarakter eerder laag- dan hoogtoerig is. Toch ligt het rode gebied bij 6.800 toeren, ik ben dan ook erg benieuwd naar het werkelijke aard van dit Honda-blok.