Echt, niet méér?
Om een auto als deze aan de tand te voelen op het gebied van rij- en stuureigenschappen reisden we af naar de Belgische Ardennen. Rondom de circuits Spa Franchorchamps en Zolder vonden we uitdagende, bochtige wegen die bij het karakter van de auto zouden moeten passen. Hoewel het stuurgevoel nog net niet op het niveau van concurrenten als de Ford Focus en de Renault Mégane ligt, stuurt de GT direct en strak door de krapste bochten. Gripverlies treedt pas laat op en resulteert in veilig onderstuur. Last van wielspin door de 204pk die de voorwielen moeten verwerken heb je door de tractioncontrol niet, waarbij de elektronische hulpmiddelen het rijgenot niet beperken. Vooral als je accelereert vanuit stilstand of tijdens tussensprints is de versnelling elke keer weer een waar plezier. Het geluid dat de auto hierbij produceert is echter te weinig hoorbaar in de auto. Rijd je met het schuifdak open, dan hoor je een fijne, opzwepende snerp uit de uitlaat. Menig raceliefhebber in de buurt van beide circuits wendden hun hoofd af om te zien welk racemonster er langs kwam rijden. Qua snelheid en stuurgedrag is de Pro_cee'd GT echt wat zijn naam al doet vermoeden: een GT in plaats van een volbloed hot hatch. Om te kunnen concurreren met bijvoorbeeld de Golf GTI heeft hij niet zozeer meer vermogen nodig, maar moeten zowel het onderstel als de besturing een tandje strakker zijn. Voordeel is echter wel dat de Kia ook als comfortabele reisauto ingezet kan worden en zo zijn dagelijkse bruikbaarheid verhoogt.
2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack
2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack
2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack
2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven
2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition
2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive
2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive