Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

Arnold van Schepen - 6 juli 2013

Plaats voor iedereen

Ook het interieur van de Note is ten opzichte van de Invitation concept nauwelijks gewijzigd. De instap is erg gemakkelijk, de portieren hebben een openingshoek van bijna 90 graden. Daar heeft iedereen wat aan: papa's en mama's die de kinders in de Maxi-Cosi moeten zetten en ouderen wier gewrichten aan soepelheid hebben verloren. Het passagiersverblijf doet in menig opzicht denken aan dat van de Honda Jazz: de gebruikte materialen hadden wel wat sjieker gekund, maar alles is wel met oog voor detail inelkaar gezet. De ergonomie is dik in orde, de bediening van de ventilatie is vanzelfsprekend en de meeste knoppen zitten waar je ze verwacht. Het was alleen even zoeken naar de knopjes voor de boordcomputer, die zitten links van het stuur op het dashboard, terwijl die beter op het uiteinde van de ruitenwisserstengel hadden kunnen zitten.

De Note heeft de ingenieuze 'Magic seats' van de Jazz niet, maar daar staat tegenover dat de beenruimte achterin bijzonder groot is. Als je ouders niet langer zijn dan 1,75 heb je bijna niets aan de opklaptafeltjes achter de voorstoelen: die zitten dan zo ver weg dat je er amper bij kunt. Dit is overigens simpel op te lossen door de achterbank naar voren te verschuiven. Voor een viertal dat elk 1,90 meter meet, is het goed nieuws: iedereen kan ruim zitten. De Note heeft voldoende bakjes en vakjes voor kleine spullen en frisdrankflesjes, maar de portiervakken komen niet in aanmerking voor de benaming 'kaartenvak'. Een ieder die graag zijn conventionele wegenkaarten meeneemt zal die elders moeten bergen. Gelukkig biedt het dubbele dashboardkastje daarvoor ruim voldoende plek.

98 pk
147 Nm
181 km/h
11,7 s
5,6 (4.3) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 13.490
€ 16.740
€ 307 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision

  • Subaru Trezia 1.3 Luxury

  • Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration

  • 2010 - Nissan Note 1.4 Life +

  • 2006 - Nissan NOTE 1.6 First NOTE