Lekker zelf schakelen
Van de Fiesta van vóór de facelift was er enkel de 1.6 Sport, die met zijn bespoilerde uiterlijk bergen leek te kunnen verzetten, maar met 120pk niet dusdanig gemotoriseerd dat hij de strijd aan kon gaan met de B-segmenter GTI's, RS'en en Abarth's van deze wereld. Dankzij een turbo levert de 1.6 in de ST 182pk, maar trap je het gas volledig in dan worden 18pk's extra losgelaten. Dat vermogen is lekker, maar het gaat er meer om hóé ze worden vrijgegeven. Zelden hebben wij een 'hot hatch' gereden met zo'n soepel blok als in deze Fiesta. Vanaf 1.600 toeren per minuut is de maximale trekkracht al beschikbaar en sleurt hij de auto op indrukwekkende wijze naar hoge snelheden. Het geluid dat hij daarbij produceert is kunstmatig versterkt en werkt daarbij als een rode lap op een stier: verslavend om elke keer weer te accelereren! Daarbij geven wij de ingenieurs van Ford een compliment dat de ST gewoon voorzien is van een prettig schakelende handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten. Hoewel de automaten met een dubbele koppeling zeker niet slecht zijn, wil je in een auto als deze gewoon lekker zelf schakelen.
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Citroën DS3 Racing
Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive
DS 3 PureTech 130 S&S So Chic
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura