Niet te frivool, niet te braaf
Zoals dat met alle conceptcars gaat, is het ontwerp stevig verdund tot een lijnenspel dat voor breed publiek goed te verteren is. De Captur opereert in een sterk opkomend marktsegment en Renault is niet de enige die in die vijver zit te vissen. Het merk waagt zich niet aan designfratsen, alhoewel de Captur zeker een paar uitgesproken kenmerken heeft. De meest opvallende is de schuine lijn in de C-stijl en het achterste zijruitje. Bij de two-tone kleurstellingen valt deze lijn nog meer op en is de Captur zeer herkenbaar. Het ontwerp van het front heeft wel sterke overeenkomsten met het studiemodel, we hebben het inmiddels ook al gezien op de nieuwste Clio. Te midden van zijn concurrenten, de Peugeot 2008, Opel Mokka en Chevy Trax vaart de Captur de gulden middenweg wat het ontwerp betreft. Hij is niet zo frivool als de 2008, maar ook niet weer zo ingetogen als de Trax. Zoals gezegd is de Captur ook in two-tone kleurstelling leverbaar, maar Renault biedt ook nog assortiment bestickeringen voor het dak en de motorkap. Capturs die in een tweekleuren-uitvoering besteld worden waarbij een deel (dak of body) oranje is, kunnen desgewenst met oranjekleurige velgen geleverd worden.
Onze grijs-zwarte testauto laat zien dat je met de Captur ook heel zakelijk voor de dag kunt komen. Tijdens de test hebben we meermalen ervaren dat het ontwerp ook in deze kleurstelling erg opvalt, veel voorbijgangers knoopten een praatje aan en wilden meer weten over Renaults jongste model. Zonder uitzondering werd het ontwerp en de uitstraling van de Captur als positief ervaren.