Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

- 18 mei 2013

Eenvoudig zuinig

Dat Volkswagen met grof geschut de concurrentie te lijf wil gaan blijkt onder de motorkap van de Jetta Hybrid. Waar de concurrentie kiest voor kleinere, minder vermogende benzine- of dieselmotoren, hebben de Duitsers gekozen voor de bekende 1.4 TSI - met 150 pk. Een elektromotor ondersteunt deze motor zodat het gecombineerd vermogen op 170 pk uitkomt. Op papier al een prettige combinatie, maar in de praktijk zowaar nog beter. Samen met de DSG spurt de Jetta er vanuit stilstand vandoor en ook op tussenacceleraties heb je niet het idee met een brandstofbesparende 14-procenter onderweg te zijn. Toch is een laag brandstofverbruik eenvoudig te halen. Het opgegeven gemiddeld verbruik van 4.1 liter per 100 kilometer hebben we niet gehaald, maar zonder al te veel moeite haalden wij 5.7 liter per 100 gereden kilometers. Doe je wat meer moeite, dan is een waarde van onder de 5 liter/100km zeker haalbaar.

Dat het accupakket boven de achteras ligt merk je bij een normaal rijgedrag niet. De auto rijdt als een echte Volkswagen, dus comfortabel met voldoende gevoel en precisie in het stuurwiel. Pas als je met een wat hogere snelheid een bocht induikt merk je dat de achterzijde wat zwaarder is dan bij een normale Jetta, maar van uitbreken is geen sprake.

170 pk
250 Nm
210 km/h
8,6 s
5,7 (4.1) l/100km
95 g/km
A
22%
€ 29.990
€ 32.626
€ 598 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

  • Suzuki Kizashi 2.4 Sport

  • Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • Renault Fluence Z.E. Dynamique

  • 2011 - Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

  • 2006 - Volkswagen Jetta 1.6 Trendline

  • 2005 - Volkswagen Jetta 1.9 TDI Comfortline