Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

Arnold van Schepen - 21 mei 2013

Slimme bak

De meerprijs voor de DCT bedraagt drie mille, wat krijg je voor dat geld en wat mag je verwachten? Bij het bestuderen van de verbruikscijfers valt op dat Kia een marginaal hoger verbruik opgeeft. Dat is opvallend omdat andere merken doorgaans lagere verbruikscijfers behalen dankzij de gerobotiseerde versnellingsbakken. Er is maar één manier om uit te vinden wat de meerwaarde is en dat is door een flink stuk te gaan rijden. En rijden in de cee'd is een aangename bezigheid, het rijden vergt geen gewenning whatsoever. Tel hierbij de kwaliteit van het interieur en de rijeigenschappen op, en je begrijpt waarom Kia het zo goed doet in de verkopen. Het is een auto die een zeer brede doelgroep moet aanspreken en dat ook met verve doet.

Het sturen en remmen gaat als vanzelfsprekend en het is mooi stil aan boord. De DCT schakelt zonder dat je het voelt. Hij gebruikt de eerste versnelling langer dan je zou verwachten, en af en toe ook langer dan strikt noodzakelijk is. Hij trekt af en toe door tot boven de 2.500 toeren terwijl de motor het dan in de tweede versnelling ook prima aan kan. Voor het overige niets dan lof over de versnellingsbak, hij schakelt logisch en natuurlijk. Geen op- of terugschakelen halverwege een bocht en altijd conform de input van het gaspedaal. Als je even sneller tempo wilt maken, dan schakelt de DCT wat later op, maar blijf je achter een landbouwvoertuig sukkelen, dan kiest de DCT een zo hoog mogelijk verzet zonder daarbij telkens tussen versnellingen te switchen omdat de gekozen gang toch iets te hoog blijkt. De bak heeft een zelflerend vermogen, al naar gelang de omstandigheden en rijstijl zal de bak de schakelmomenten daarop aanpassen. Het is wellicht ook een verklaring voor het late opschakelen in de eerste versnelling: het kan de erfenis zijn van de vorige bestuurder die een vlotte rijstijl had.

135 pk
164 Nm
192 km/h
11,1 s
6,8 (6.4) l/100km
144 g/km
D
22%
€ 19.495
€ 28.495
€ 522 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive

  • Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline

  • Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ

  • 2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

  • 2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack

  • 2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • 2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • 2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition

  • 2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive

  • 2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive