Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance Businessline

- 26 maart 2013

Gebrek aan rust

Met z'n rijeigenschappen stelt de Rapid helaas enigszins teleur. Waar Volkswagen & Co - niet geheel onterecht - prat gaan op hun ingenieuze MQB-platform, is de Rapid omwille van de kosten voorzien van een relatief eenvoudig geconstrueerd onderstel dat we ook kennen van de Polo. Op zichzelf hoeft daar niets mis mee te zijn - zonder de simpele torsie-achteras was de bagageruimte bijvoorbeeld nooit zo riant geweest - maar voor het rijgedrag van de Rapid pakt het allemaal niet echt lekker uit. Met name het gebrek aan rust en stabiliteit speelt de Rapid parten.

De grootste boosdoener is de vooras, die vier centimeter smaller is dan de achteras en daardoor eerder tegen z'n gripgrens aan zit, waardoor onderstuur relatief vroegtijdig om de hoek komt kijken. Vanwege z'n smalle en hoge postuur is Skoda's prijspakker bovendien nogal windgevoelig. De straffe afstelling van het onderstel voorkomt dat de Rapid al te gemakkelijk met je aan de haal gaat, maar de consequentie daarvan is dat korte oneffenheden vrij nadrukkelijk worden doorgegeven. Sturen en schakelen doet de Rapid naar behoren: de Tsjech laat zich licht en direct, maar zonder al te veel gevoel dirigeren.

86 pk
160 Nm
183 km/h
11,8 s
6,8 (4.9) l/100km
114 g/km
C
22%
€ 14.190
€ 20.130
€ 369 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

  • Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • 2014 - Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 86pk Ambition Businessline