Kia Carens 2.0 GDI Super Pack Premium

Pawel Piotrowski - 18 maart 2013

In vier smaken

De Carens wordt met de atmosferische 1.6 en 2.0 GDI benzinemotoren en twee 1.7 CRDI diesels leverbaar. Standaard is de 1.6 GDI met 135pk en 165Nm. Wij reden in en rondom Monaco met de krachtigere 2.0 GDI die 166pk en 213Nm levert. Het prijsverschil tussen beide motoren is € 3.000 en de 2.0 GDI is met name een verstandige keuze voor mensen die met volle belading en caravan comfortabel op vakantie willen gaan. Indien je voornamelijk in Nederland rijdt zal de 1.6 GDI waarschijnlijk prima volstaan. Het tweeliter blok is soepel, maar heeft toeren nodig om de Carens vlot te versnellen. Dat komt deels door het hoge wagengewicht en deels door de late afgifte van koppel en vermogen. Over turbomotoren beschikt Kia op dit moment nog niet. De prettig schakelende zesbak is wel goed op het motorkarakter afgestemd. De overbrengingen zijn relatief kort en dat houdt de Carens levendig. Bij het beklimmen van een bergpas is terugschakelen niet nodig. Op snelwegtempo draait het blok net iets meer dan 3.000 toeren, wat veel is, maar door de goede isolatie niet storend opvalt.

Voor de rest rijdt de Carens zoals je dat van een auto in dit segment verwacht, namelijk onopvallend goed. De algehele bediening van de auto kan als licht worden bestempeld. Schakelen gaat boterzacht en trefzeker, de stuurinstallatie is direct en een tikkeltje te zwaar bekrachtigd en de pedalen zijn redelijk gevoelloos. Kortom, precies wat een gemiddelde koper van een dergelijke auto verwacht. Met een MPV wil je vooral comfortabel en in rust van A naar B zoeven. Dat doet de Carens meer dan prima. Het onderstel is merkbaar op comfort afgestemd. Alleen op slechte ondergrond wil de Carens weleens stoterig worden. Waarschijnlijk waren de grote 18 inch wielen met platte banden de boosdoener. Door het hoge zwaartepunt helt de Carens wat meer over dan een cee'd, maar de grip raakt de Kia niet snel kwijt. Hoge bochtsnelheden zijn haalbaar, maar het is de vraag of je dit met zes man aan boord wel moet willen.

166 pk
213 Nm
203 km/h
9,7 s
onb (7.2) l/100km
166 g/km
F
22%
€ 23.995
€ 37.585
€ 689 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • Renault Grand Scénic 1.5 dCi Bose

  • Nissan e-NV200 Evalia Connect Edition

  • Ford C-MAX 1.5 TDCi Titanium

  • Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Cosmo

  • Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 Business

  • Ford C-Max Plug-In Hybrid Titanium Plus

  • 2013 - Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack

  • 2006 - Kia Carens 2.0 CRDi EX