Less is more
Gelukkig hebben de kleinere afmetingen ook een positieve keerzijde. De 208 heeft een streng dieet gevolgd en legt gemiddeld een respectabele 110 kg (tot zelfs 173 kg!) minder in de schaal dan z'n voorganger. Dat gewichtsverlies betaalt zich vooral uit in bochten. Het kleine 'kartstuurtje' ziet er niet alleen uitnodigend uit, het maakt z'n pretenties ook nog eens waar. Voor Peugeot-begrippen stuurt de 208 best zwaar - zij het niet in die mate dat je met spierpijn uitstapt - en aan precisie ontbreekt 't de Peus evenmin. Wel zouden de Fransen er goed aan doen om nog eens naar het schakelgevoel te kijken.
De gewichtsreductie vertaalt zich niet alleen in lichtvoetige, maar ook in koersvaste rijeigenschappen. Het onderstel kent een aangename balans: de 208 is comfortabel, zonder ook maar in de buurt te komen van de zompige, weke Franse zweverigheid van weleer. Sterker nog: op korte oneffenheden reageert de 208 zelfs iets onrustiger dan je eigenlijk zou willen. Daar staat tegenover dat de Fransoos wel mooi neutraal de bocht door gaat. Bochten aanvallen doe je met de 208 nu ook weer niet, maar dat ligt meer aan de motor die onze testauto aandrijft. Voor de op stapel staande 208 GTI belooft het evenwichtige onderstel in ieder geval veel goeds...