Meer dan genoeg
Onderhuids heeft de facelift nog wel het één en ander verbeterd. Door allerlei kleine technische ingrepen is de Espace fractioneel zuiniger geworden - niet onbelangrijk anno 2013. Het motorenpalet bestaat uitsluitend uit tweeliter viercilinders en hoewel dat voor zo'n grote MPV wat magertjes lijkt, blijkt een turbo wonderen te doen. De geblazen 2.0 dCi levert minimaal 150 pk en dat is in de praktijk meer dan genoeg om de Espace op gang te helpen en te houden. Voor net dat beetje méér is deze motor er ook met 175 pk, maar dat lijkt meer luxe dan noodzaak.
Dat de Espace zo comfortabel is, heeft 'ie niet alleen aan z'n geluidsarme motor te danken. Ook de (optionele) automaat doet geen afbreuk aan het rijcomfort. De zestraps transmissie schakelt weliswaar vrij laat op, maar doet dat keurig, zonder horten en stoten. De motor is eigenlijk altijd bij de les, wat zich vertaalt in relatief soepele acceleraties. Een zuinigheidswonder is de Espace met een praktijkverbruik van ruim 1 op 12 overigens niet, maar dat mag je van zo'n zwaarlijvige MPV ook niet direct verwachten. Met een tankinhoud van 83 liter is een goede actieradius gelukkig nog altijd gewaarborgd.