Verder kijken
Dat de ASX een prettige reisgenoot is, blijkt wanneer je wat langer met de auto op stap bent. Het is net als bij het interieur; na een weekje rijden blijkt hij in de dagelijkse omgang prettiger dan gedacht. Een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Dat 'verder kijken' kun je letterlijk nemen zodra je in het donker rijdt met de ASX. Vanaf de Intense heeft de ASX standaard 'Super wide' xenon verlichting, achter deze naam schuilt de beste xenoninstallatie die ik heb meegemaakt. Het dimlicht verlicht de weg vóór de auto zeer helder en gelijkmatig en reikt bijzonder ver. De hoogteregeling zoekt wel de kritische grens op, een beetje hoger en je verblindt alle tegenliggers. De term 'Super wide' slaat op de reflectors onder de xenon lamp. Onder de hoofdunit zit een kleine blaker die de omgeving direct naast de auto uitlicht waardoor je een heel breed lichtbeeld hebt. Het is een eenvoudige en doeltreffende manier om bochtverlichting overbodig te maken.
Tijdens het rijden in de ASX merk je dat Mitsubishi qua rijeigenschappen een brede doelgroep voor ogen heeft. De remmerij en koppeling vergen amper gewenning, het schakelen met de opvallend lange pook gaat secuur en licht. De besturing en de stuurbekrachtiging zijn mooi uitgewogen, je zwengelt de ASX zonder enige inspanning in een krap parkeervak, en tegelijkertijd is de auto in rechte lijn bij 130 km/u mooi rustig in de besturing. De wagenhoogte en het bijbehorende zwaartepunt hebben wel hun invloed op de carrosseriebewegingen, maar niet op het rijgedrag. Je voelt de ASX wel iets overhellen, maar het wreekt zicht niet in de vorm van een vaag stuurgedrag. In het rijden doet de ASX denken aan de Tiguan, het is niet reuze opwindend, maar evenmin zal de doorsnee bestuurder zich storen aan de besturing en het rijgedrag. Al moet ik zeggen dat de ASX zich positief van de Tiguan onderscheidt door een steviger vering en demping, en hij helt ook minder over dan zijn Duitse opponent.